search

Rock-fotos til salg via nettet

Seks freelance-fotografer danner i fire Roskilde-Festival-dage teamet Rockphoto. Halvanden time efter en koncert er startet kan dagblade i hele verden se og købe Rockphotos billeder på Internettet. Der er mere sjov end guld i projektet.

Seks freelance-fotografer danner i fire Roskilde-Festival-dage teamet Rockphoto. Halvanden time efter en koncert er startet kan dagblade i hele verden se og købe Rockphotos billeder på Internettet. Der er mere sjov end guld i projektet.

http://www.rockphoto.dk/er under Roskilde Festivalen her i weekenden ikke bare en aktuel fotoudstilling på nettet – men en hel fotobutik.
Ved at klikke sig ind på den web-adresse kan redaktører – halvanden time efter at et rockband er gået på scenen – se, om der er billeder, der frister. Der bliver gennem hele rock-weekenden lagt aktuelle billeder ud. Billederne bliver på den måde udbudt til salg. Og ved et par enkle klik kan redaktøren få afsluttet en fotohandel.
Det er seks freelance-pressefotografers hjemmeside, det handler om. I festivalens fire dage slår de seks freelancere sig sammen i Rockphoto. Deres base er en 35 m2 skurvogn. Her flytter de ind med kameraer, filmfremkalder-maskine, cd-rom-brænder og ikke mindst tre computere.
To af fotografernes venner er professionelle computer-folk, og de spiller en væsentlig rolle i rock-photo-projektet. De har designet hjemmesiden, og så scanner de løbende billeder ind, som dermed bliver klar til salg og til brug.
Rockphoto er ikke nyfødt, det er fotografernes tredje festival. Men projektet er år for år blevet mere prof og mindre primitivt. Det er dog stadig mest for sjov:
»Det ville være synd at sige, at det er noget, vi har tjent penge på. Udgifterne er blevet dækket ind. Vi gør det, fordi det er sjovt,« siger Jens Dige, som er én af initiativtagerne.
»Det er absolut ikke afslapning, men alligevel meget hyggeligt. Det er en sjov måde at være til festival på, selv om vi både bliver udkørte og trætte. Det er fint at gøre noget sammen,« siger én af de andre Rockphoto-folk, Sine Fiig.
Måske kommer 'forretningen' Rockphoto også til at køre lidt bedre i år, i hvert fald har selve festivalen på forhånd
bestilt fotograferne til nogle konkrete og også lidt specielle opgaver: hver dag kl. 17 skal én af fotograferne op i en helikopter og tage billeder af festivalpladsen – det er billeder, som politiet, brandvæsenet og festivalfolkene skal bruge til at vurdere sikkerheden, om teltene nogle steder ligger for tæt eller spærrer en brandvej. Og på festivalens første dag skal der tages billeder til festivalpostkort. 10.000 postkort, som efter planen skulle ligge færdigtrykt samme eftermiddag.
Ud over Sine Fiig og Jens Dige består Rock-photo-holdet af fotograferne: Henrik Petit, Stefan Kai Nielsen, Søren Hytting og som den eneste nye på holdet, Thomas Sjørup.
Sidste år solgte Rockphoto til flere danske dagblade, men også til de nordiske lande – et par billeder fløj via nettet til USA til et eller hashmagasin, som endda har betalt regningen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen