Robotter skal dække fodbold for Ekstra Bladet

Nu skal robotter skrive om fodboldkampe, som de levende sportsreportere på Ekstra Bladet ikke har tid til. I næste fase får reporterne egne robotter, som kan oplæres i din stil og tone. ”Potentialet er legio,” siger adm. redaktør. Det bliver afgørende, om journalisterne ser det som en hjælp
  • Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
25.03.2019 · 15:05

Den 1. april rykker robotterne ind på Ekstra Bladet. Robotjournalisterne skal dække en lang række lavere fodboldligaer og oversete kampe i hele Europa, som de levende sportsjournalister ikke har tid til.

I første omgang skal robotterne skrive til Ekstra Bladets livescore-app Fodbold.nu. Sportsrobotterne er udviklet af Lasso X, som JP/Politikens Hus er medejer af, i samarbejde med Ekstra Bladet.

Ekstra Bladets livescore-app omdøbes til Fodbold.nu og opgraderes i samme ombæring, så den både tilbyder sportsnyheder fra ekstrabladet.dk og fra de nye sportsrobotter.

Lavpraktisk består robotterne af et program, som automatisk skriver artikler om fodboldkampe – optakter eller referater – baseret på offentligt tilgængelige data fra fodboldorganisationer. Hvis et hold har scoret tre mål i de sidste 10 minutter, kan programmet eksempelvis skrive om en ”intens slutning”. Robotten vælger tilfældigt mellem en række formuleringer for hver sætning, så sproget forhåbentlig bliver varieret og levende.

Kan dækker ligaer, som ikke dækkes i dag

Adm. redaktør på Ekstra Bladet Ole Sloth fortæller, at robotterne kan skrive lige så mange artikler, som der er data og kampe.

”Afhængigt af, hvor intensiv en kampdag det er, kan der være uendeligt mange,” siger han og tilføjer, at Ekstra Bladet løbende vil overveje, hvilke ligaer rundt om i verden der er interessante for brugerne.

”Potentialet er legio. Vi vil prioritere de ligaer, som er nummer to, tre, fire og fem under dem, vi følger nu. Der kan også være sekundære kampe selv i de prioriterede ligaer, som vi ikke har ressourcer til at dække i dag.”

Næste skridt: Samarbejde med reportere

En række danske medier er allerede i gang med robotjournalistikken. Hos Børsen er stofområdet finans og erhverv, hos Ritzau dækker robotter sport, og hos Jysk Fynske Medier er det først erhverv, men senere både sport og bolighandler, som robotterne skal dække. Nordjyske vil satse på automatiseret indhold til ugeaviserne.

På Ekstra Bladet skal robotterne som nævnt skrive til en fodbold-app og ikke til ekstrabladet.dk.

”Det ville ikke give mening, for på ekstrabladet.dk prioriterer vi stoffet benhårdt. Vi udgiver tæt på 300 artikler på eb.dk om dagen. Hvis ikke artiklerne eksponeres, så forsvinder de ud i tågerne. Det giver bedre mening for os at publicere på en platform, hvor brugerne har en særlig nicheinteresse,” siger han.

Robotterne på Ekstra Bladet skal skrive optakter og kampreferater. Men planen er, at de skal kunne meget mere i samarbejde med reporterne. Næste skridt i udviklingen er, at sportsjournalisterne kan få hjælp af deres egen personlige robot. Den kan researche for dem, skrive afsnit og løbende trænes af den enkelte journalist.

”Robotterne består af en skabelon, som parres med data og en hulens masse regler. De skabeloner har vi udviklet i samarbejde med to sportsjournalister, så de har stor variation og rammer den ”tone of voice”, som vi har på Ekstra Bladet,” siger Ole Sloth.

Fra 5 til 25 medarbejdere

Det er Lasso X, som har udviklet løsningen i samarbejde med Ekstra Bladet. Journalisten besøgte Lasso X i 2017 og beskrev de to robotter Mimi og Jason, som skrev 1.500 virksomhedsnyheder i døgnet.

Siden har Lasso X samarbejdet med Børsen om finansrobotter, og sidste år investerede JP/Politikens Hus 12 mio. kr. i selskabet. I den forbindelse er Lasso X flyttet ind på Rådhuspladsen i København. Mandskabet er gået fra fem til 25 medarbejdere siden Journalistens sidste besøg.

Adm. direktør Jakob Benediktson er begejstret for den løsning, man ruller ud for Ekstra Bladet 1. april.

”Du vil tænke: Er det virkelig en robot, der har skrevet det? Og de bliver bedre hver dag, når journalisterne løbende kan massere robotterne i den rigtige retning. Der er ingen tvivl om, at til sidst skriver de denne type artikler bedre end en journalist,” siger Jakob Benediktson.

Projektets anden fase forventer Jakob Benediktson at rulle ud til efteråret. Ambitionen er, at hver sportsjournalist kan have sin egen robot, som løbende lærer at skrive ligesom journalisten. Til sidst kan robotten skrive dit faktaafsnit, mens du fokuserer på reportagen, interviewet eller andre unikke elementer, som robotterne ikke kan lave for dig.

Marie Falk Eriksen er uddannet journalist og skrev speciale om Ritzaus robot Autoflash i 2018. I dag er hun med til at udvikle journalistrobotterne hos Lasso. Hun understreger, at projektets succes vil afhænge af, om det lykkes at lave et brugervenligt system, som journalisterne tager godt imod.

”Hvis det ikke er brugervenligt, så har vi fejlet,” siger hun og fortsætter:

”Journalisterne må ikke se det som endnu et tungt system, de skal lære. Hvis man har været i branchen i 25 år, så har man prøvet nye systemer rigtig mange gange. Journalisterne skal kunne se, at deres arbejde bliver lettere,” siger hun.

Robotten skal skrive mellemstykket

For Ole Sloth er potentialet stort i automatisering af indhold, hvis man udnytter teknologien rigtigt. Han mener også, der er perspektiver i, at hver journalist kan få sin egen assistent.

”Robotten kan bistå journalisten med det researchtunge arbejde. Fra sportens verden: Hvis Christian Eriksen sælges til Real Madrid, så er det en stor nyhed. Den kan en rutineret sportsjournalist hurtigt flikke sammen. Men det tager tid at skrive mellemstykket om alder, kampe, scoringsgennemsnit, historik. Det kan robotten spytte ud, og så kan jeg eventuelt skrive oven på det, så teksten rammer min tone,” forklarer han.

Over tid vil robotten så lære af journalistens tilretninger, indtil den kan skrive så sprognært, at journalisten måske bare kan bruge passagerne direkte i sin tekst.

Hvor langt er I fra det nu?

”Vi er langt fra. Vi er nået til kampreferater og forskræp. Jeg kan se, at Jysk Fynske Medier søger en robotredaktør. Så langt er vi ikke,” siger Ole Sloth.

Tager ikke journalisternes arbejde

Ole Sloth afviser, at nogen journalister på Ekstra Bladet bør være bekymrede for, at robotterne tager deres arbejde.

”Tværtimod. Jeg tror, det kan blive en stor hjælp, som frigiver tid til at øge kvaliteten i det, man laver. Hvis vi oven i købet kan generere mere trafik, så kan vi tjene flere penge til gavn for alle.”

Ekstra Bladet og Lasso X har arbejdet på robotprojektet i flere måneder. Det er en betragtelig investering i både tid og mandetimer.

Risikerer trenden med automatisering ikke at blive en svinedyr investering, som egentlig kun kan lidt af det, man går og drømmer om?

”Jeg tror det ikke. Hvis man formår at involvere fagjournalister og får lavet noget, som er personaliseret til det enkelte medies ”tone of voice”, så kan man lave noget ægte godt. Hvis man bare vil købe en stangvare, så bliver det et uklart produkt, og så mister man magten over det,” siger Ole Sloth.

Kommentar

28/03/2019 - 17:01

Preben Sørensen

Tænk at ansætte en robotredaktør !
Hvor bliver journalistikken af efterhånden ?

Seneste jobopslag

Underviser

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 15.05

Kreativ videojournalist til Deloitte

Deloitte Denmark
Ansøgningsfrist: 14.05

Matematikredaktør

Alinea
Ansøgningsfrist: 03.05

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05