Navn: Jytte Kjærgaard.
Alder: 49 år.
Nyt job: 1/9 fra kulturredaktionen på B.T. til kommunikationskonsulent ved Det Kongelig Bibliotek.
Uddannelse: Bliver bachelor i litteraturvidenskab til januar.
Karriereforløb: Informationschef for pladeselskaberne CBS (i dag Sony) og Sonet. Journalist ved Frederiksborg Amts Avis, Land og Folk og senest kulturjournalist på B.T., hvor hun primært har beskæftiget sig med kulturpolitik, bøger, jazz og kunst.
Familieforhold: Ugift, men bliver måske en dag ringforlovet.
Hvorfor valgte du at forlade B.T., hvor du blandt andet har siddet i bestyrelsen og tidligere har været tillidsrepræsentant? Det var primært, fordi jeg efter næsten 15 år på B.T. ønskede at prøve noget andet, og hvis jeg skulle nå det, skulle jeg skifte, inden jeg blev 50. Jeg begyndte så allerede for nogle år siden at læse litteraturvidenskab for at kunne søge andre typer job, for jeg tror ikke at dagblade ansætter kvinder over 50 – derimod er det dem, der bliver fyret først.
Havde omprioriteringen af kulturstoffet på B.T. nogen betydning for dit skifte? Det er klart, at når de stofområder, jeg sad med på B.T., blev mere og mere marginaliserede, så betød det, at de opgaver, jeg fik, blev uinteressante. Robinson vandt kulturkampen på B.T., og jeg var ikke den typiske journalist til at løse de opgaver.
Hvad synes du om den prioritering? Nu har jeg jo som medlem af B.T.s bestyrelse været med til at vedtage strategien for avisen, så på mange måder går jeg ind for strategien. Men på den anden side synes jeg, at omsat til det virkelige liv har det fået et andet udtryk end det, jeg regnede med. Kulturen er blevet Paradise Hotel, dansktop og Grand Prix, og man har fået berøringsangst over for alt, der ikke er populærkultur. Og så tager man ikke den strategiske målgruppe seriøst.
Hvordan har skiftet så været fra tabloid-avis til en af landets fineste kulturinstitutioner? Det har været total optur. Når man har været så mange år på én arbejdsplads, så er det befriende at komme ud og opdage, at verden står endnu, og at der er mange gode og spændende ting at forsvare via sit job.
Nu kommer du fra en avis, der ikke prioriterer stoffet fra din nye arbejdsgiver højt, så hvad vil du gøre for at tegne et stærkere billede af Det Kongelige Bibliotek i medierne? Min gamle arbejdsplads står heller ikke højt på prioriteringslisten – det ved jeg er spild af tid. Men jeg har masser af planer. Jeg ved, hvor vigtigt et godt pressemateriale er, for at det kommer igennem. Så det vil jeg arbejde med. Derudover har jeg planer om at lave pressemeddelelser i lyd til radiostationer – med for eksempel indlagt musik og en udstillingsansvarlig, der fortæller om en kommende udstilling. Det handler jo i dag i høj grad om at fokusere og målrette sin kommunikation mod de enkelte medier.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.