search

Ro på eller uro i fodbolden?

Forleden var repræsentanter for de bedste danske fodboldklubber samlet i Divisionsforeningens regi for at diskutere en ny turneringsstruktur.

Forleden var repræsentanter for de bedste danske fodboldklubber samlet i Divisionsforeningens regi for at diskutere en ny turneringsstruktur. En aktuel diskussion i DBU, som inden for en sæson eller to kan ende med en udvidelse af superligaen eller et slutspil i den bedste fodboldrække.

Ved samme lejlighed, og når nu klubberne var til stede, havde Divisionsforeningen inviteret den svenske projektchef Johan Kleeberg, der står i spidsen for Bonniers danske sports- og ikke mindst fodboldsatsning på Canal 9. Svenskeren var hidkaldt for at orientere om den nye kanals udfordringer og efter sigende give et bud på, hvordan stationen ser sig i stand til at løfte de objektivt katastrofale seertal og den alt for lave penetration, Canal 9 indtil videre har vist sig leveringsdygtig i på superligafodbolden.

Ifølge SportsBlokken.dk’s oplysninger gav Johan Kleberg udtryk for, at der var foranstaltninger under opsejling til at øge begge dele betragteligt. Så klublederne skulle bare tage det helt roligt. FC København og Brøndby, der typisk er den ene part i Canal 9’s hovedkamp hver weekend har foreløbig måttet tage til takke med 1.000-16.000 tv-seere til deres kampe på kanalen, mens de er vant til det tidobbelte på 3+. Men klubfolket fik et vink om, at det nok og snarligt skulle blive væsentligt bedre. Gode tider ventede lige rundt om nyhedshjørnet. Det hjørne blev rundet i dag.

Ikke nødvendigvis med de positive bulletiner, Canal 9-toppen havde sat sin lid til. For i den lille, men økonomisk potente og indædt fightende fodbold tv-branche har man en klar målestok for bæredygtigt fjernsyn: Hvis ikke du kommer på de store kabelplatforme, kan du godt glemme det. Altså, i økonomisk forstand.

I dag meddelte den suverænt største kabeludbyder, YouSee, offentligheden, at den vil tilbyde Canal 9 i sine digitale pakker. Akkurat som Boxer blotlagde sin digitale pakkeløsning i går, ligeledes med Canal 9 på paletten.

Nogle vil nok vælge at udlægge det som en offensiv og positiv nyhed for Divisionsforeningen og Canal 9, men det var næppe den nyhed, de to parter havde håbet på. For man kan også sagtens vælge at se YouSee’s beslutning som et skråsikkert signal om, at det var så det – så langt kommer Canal 9 altså i YouSee-regi, og dermed er der lukket for den analoge kabelvej. Og dermed kommer Canal 9 ikke i nærheden af den penetration på knap 60 procent, som TV-aftalen med fodboldens parter foreskriver.

Så mens medlemmerne af Divisionsforeningen for en kort stund fandt en vis ro i skikkelsen på talerstolen, har de måske allerede fra i dag grund til det modsatte. Hvis ikke Canal 9 kommer ind i YouSee’s store kabelpakke, hvilket TDC-selskabet for øjeblikket ikke har nogen åbenlys interesse i, kan Canal 9 efter branchens egne kalkuler næppe nå en penetration meget højere end 25 procent. Med allerbedste vilje 30.

Det giver så igen den ro hos fodboldlederne, at de ved, at Danmarks Radio står som buffer for aftalen for at nå de 60 procent. Men af de første 22 planlagte kampe, har DR kun fået to superligaopgør til sendefladen. Lommeregnerne vil hurtigt nå frem til, at DR går et tætpakket superligaprogram på DR1 i møde, hvis de skal hjælpe Canal 9 op 60 procent penetration i snit for hele sæsonen, og så skal der ellers sadles på både produktions- og programplanlægningssiden i DR Byen.

Alt imens forretningskalkulen på Canal 9 synes noget nær skibbruddets rand…

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen