Ritzau: X Factor til folket

Efter at kunderne er begyndt at kunne vælge og vrage mellem færdige pakker fra Ritzau, er konklusionen tydelig: Medierne vil have mere X Factor! Og det skal de få, siger direktør Lars Vesterløkke, der har afsat to journalister til at dække programmet. (Opdateret).

Efter at kunderne er begyndt at kunne vælge og vrage mellem færdige pakker fra Ritzau, er konklusionen tydelig: Medierne vil have mere X Factor! Og det skal de få, siger direktør Lars Vesterløkke, der har afsat to journalister til at dække programmet. (Opdateret).

»Vi har fået en tilbagevendende tilbagemelding fra medierne: Vi skal dække X Factor. Det har vi hidtil sagt, at vi ikke vil bruge ressourcer på, men vi må sige, at kundeefterspørgslen efter X Factor-stof har været enorm,« siger Lars Vesterløkke til Journalisten.dk.

Han nævner som eksempel på efterspørgslen, at en ældre redaktør for et sjællandsk dagblad selv har siddet flere aftener for at skrive X Factor-stoffet til sin avis. Det slipper han nu for.

Det er dog ikke med den gode vilje, at Ritzau sagde ja til at dække danskernes samlingspunkt nummer ét i øjeblikket, fortæller Lars Vesterløkke. Men den nye kunderedaktør-funktion, hvor Ritzau forsøger at skabe tæt kontakt til kunderne ved at lytte til deres ønsker, får altså nu en direkte effekt:

»Vi har diskuteret, om vi i det hele taget skulle dække X Factor, hvilket vi i første omgang sagde nej til, fordi vi ikke mente, at det havde relevans nok. Men det efterspørges altså af medierne.«

– Har Ritzau droppet sit seriøse image til fordel for underholdning?

»Det er jo ikke sådan, at vi holder op med at dække alt andet stof, men vores kunder efterspørger stoffet, så derfor har vi fra i dag valgt at gøre det 100 procent med en journalist og fotograf,« siger Lars Vesterløkke.

Mens Ritzau blot har to medarbejdere til at følge X Factor er rådet til de interesserede måske at købe B.T., der har fem medarbejdere afsat til at dække programmet. På Ekstra Bladet har man blot en journalist og en fotograf afsat, men har i afslutningsfasen også afsat en ekstra journalist – plus det løse, hvilket vil sige to journalister, der løbende skriver om det populære tv-program.

Se også Journalisten.dk's web-tv-indslag: Kun bandekrig større end Blachman.

4 Kommentarer

Michael Kjærgaard
23. MARTS 2009
Re: Journalisten er galt på den

Kære Søren.

Tallene fik vi fra en opringning til Ekstra Bladet.

 VH

Michael Kjærgaard

Niels Pinborg
22. MARTS 2009
Re: Ritzau: X Factor til folket

Kære Lars V.

 

Jeg vil gerne have flere lottotal. De syv, der bliver trukket er slet ikke nok til at dække mine behov. Jeg er sikker på, at efterspørgslen efter sådan en vare er høj.

PS: Hvornår udkommer I som tabloid?

 

Mvh

 

Niels Pinborg

Erik Staffeldt
21. MARTS 2009
Re: Ritzau: X Factor til folket
Det kan da ikke passe, at RB rider med på DRs fordummelsesbølge. Vi er altså ikke nået til 1. april endnu.
Søren Lauridsen
21. MARTS 2009
Journalisten er galt på den

Gad vide, hvor Journalisten har de tal fra? I hvert fald er antallet af journalister helt skudt forbi. Ekstra Bladet havde fredag fem mand til X Factor: To journalister fra avisen, en fra ekstrabladet.dk, en fotograf og en tv-medarbejder.

 Iøvrigt ikke en usædvanlig høj bemanding. Hver eneste fredag er mindst fire medarbejdere afsted. Og hver fredag har en journalist fra nettet og en tv-journalist været der.

 mvh Søren Lauridsen,
ekstrabladet.dk