Ritzau vil spare sig til overskud i år

Ritzau havde et minus på 17 millioner sidste år, men 2012 vil ende med et overskud på »nogle millioner«, siger adm. direktør Lars Vesterløkke. Den købte konkurrent Newspaq skal bidrage til sorte tal på bundlinjen, og så skal der stadig spares.

Ritzau havde et minus på 17 millioner sidste år, men 2012 vil ende med et overskud på »nogle millioner«, siger adm. direktør Lars Vesterløkke. Den købte konkurrent Newspaq skal bidrage til sorte tal på bundlinjen, og så skal der stadig spares.
Det ramte Ritzau hårdt, da Berlingske i efteråret 2011 besluttede at droppe det gamle nyhedsbureau og starte et nyt. Berlingske Nyhedsbureau trak kunderne JydskeVestkysten og Bornholms Tidende med, og det betød et stort underskud i Ritzaus pengekasse.

Nærmere bestemt et minus på 17 millioner kroner. Det betød en fyringsrunde, der ramte allerede i november sidste år.

Men nu er Ritzau ved at være på fode igen. Faktisk forventer nyhedsbureauet at vende det store underskud til et overskud i 2012, fortæller adm. direktør Lars Vesterløkke til Mediawatch.

»Vi regner med at gå fra et minus på 17 millioner sidste år til et overskud i år. Ikke et gigantisk overskud, men på nogle millioner. Og det gør vi først og fremmest ved at spare, fordi vi tjener mindre. Men det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, for omsætningen viger fortsat,« lyder det.

Vesterløkke understreger, at markedet er presset. Derfor er han også glad for, at Ritzau ikke har mistet flere kunder i år. Både TV 2 og Børsen har ellers luftet tanker om at forlade butikken.
Men Ritzau vil alligevel blive ved med at finde besparelser resten af året for at sikre de sorte tal på bundlinjen.

I foråret overtog Ritzau konkurrenten Newspaq. I den forbindelse blev der også gennemført en sparerunde på Newspaq – men Vesterløkke forventer, at det lille bureau nu kan give overskud.

»Vi overtog noget, der havde givet underskud, men som blev skåret til i forbindelse med købet. Nu er det så i et lille plus, hvilket var det, som vi havde planlagt. Men det er et trængt marked for alle, og det er det også for os,« siger Lars Vesterløkke til Mediawatch.

0 Kommentarer