search

Ritzau: Vi er ikke forbrydere

Ritzau bliver anklaget for at udnytte sin dominans og lave lyssky aftaler med kunder for at kue konkurrenterne. Vi laver ingen særaftaler, og vi er slet ikke dominerende, svarer den øverste chef Lars Vesterløkke til Journalisten.dk.

Ritzau bliver anklaget for at udnytte sin dominans og lave lyssky aftaler med kunder for at kue konkurrenterne. Vi laver ingen særaftaler, og vi er slet ikke dominerende, svarer den øverste chef Lars Vesterløkke til Journalisten.dk.

Embedsmænd og politifolk kom på uventet besøg på Ritzaus redaktion ved Kongens Nytorv i København i onsdags. Konkurrencestyrelsen havde fået et tip om, at Ritzau misbrugte sin magt som »markedsdominerende aktør« til at kue sine konkurrenter – og at Ritzau laver særlige aftaler med udvalgte kunder for at holde dem i folden. Derfor tjekkede de mails og korrespondancer på redaktionen.

Men nu svarer Ritzau igen. Den øverste chef, administrerende direktør Lars Vesterløkke, mener, at selve antagelsen om, at Ritzau er øverst i fødekæden og er en »markedsdominerende aktør« er forfejlet.

»Det har Ritzau måske været for mange år siden, men i 2010 er markedet for nyhedsproduktion meget mere komplekst. Det betyder, at Ritzau den ene dag taber en ordre i konkurrence med et lille vestjysk firma, den næste dag konkurrerer vi med en stor international koncern, og den tredje dag konkurrerer vi med en virksomhed, der har ti gange så mange journalister som os. Der omsættes for flere milliarder på det marked, og vi omsætter for under 100 millioner kroner i journalistik,« siger Lars Vesterløkke til Journalisten.dk.

Så Ritzau er ikke markedsdominerende?

»Nej. På markedet for nyhedsproduktion er der rigtig mange aktører, og det vil vi kæmpe for at forklare, hvis det kommer dertil. Præmissen forstår vi simpelthen ikke.«

Ifølge Lars Vesterløkke er det kommet som et chok på Ritzau, at virksomheden er mistænkt for at overtræde de danske konkurrenceregler – blandt andet mistanken om særlige aftaler med udvalgte kunder.

Er der lavet favorable aftaler eller særlige rabatordninger?

»Nej. Vi har ikke nogen rabatordninger med nogen som helst. Vi følger en fast prisliste, og der er vi ret firkantede. Prisen er afhængig af, hvor mange slutbrugere, det enkelte medie har. Vi har naturligvis særlige priser ved storkøb, men de er også de samme for alle. Vi sender altid den samme prisliste ud til kunderne, uanset hvem de er.«

Kom det bag på jer, at redaktionen fik besøg af Konkurrencestyrelsen og politiet?

»Vi er forbløffede over at blive opsøgt som nogle forbrydere uden nogen anelse om, hvad sagen handler om. Selv efter nogle dages betænkningstid kan vi ikke komme i tanke om noget.«

Ifølge kontorchef Lotte Bredal Fogh fra Konkurrencestyrelsen kan der være en særligt bestyrket mistanke, når styrelsen vælger at tage politiet med, når de skal ransage en arbejdsplads, sagde hun til Journalisten.dk i onsdags. Det forstår Lars Vesterløkke heller ikke behovet for.

»Forbløffelsen er ikke mindre over, at politiet også kommer. Det er underligt at blive udråbt som forbryder i medierne, uden at have nogen anelse om, hvad man skulle have lavet,« siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen