Ritzau udsendte tre nekrologer ved en fejl

”Det er selvfølgelig meget ubehageligt for de tre," siger chefredaktør Lars Vesterløkke, efter Ritzau ved en fejl udsendte nekrologer på tre kendte danskere. Nyhedsbureauet kan ikke forklare fejlen endnu, men har sikret, at det ikke kan ske igen. Ingen medier nåede at bringe nekrologerne
  • Jonas Pryner Andersen/Polfoto
    ”Vi har jo groft sagt forberedt en nekrolog på alle, vi omtaler på deres fødselsdage, hvis de er lidt oppe i årene," forklarer adm direktør og chefredaktør i Ritzau, Lars Vesterløkke.
14.06.2017 · 13:32

Klokken 11.42 modtog en række danske medier et telegram fra Ritzau om, at skuespilleren Jens Okking var død. Klokken 11.44 var det Muskelsvindsfondens stifter Evald Krog, og klokken 11.50 var det generalmajor Niels Holst-Sørensen.

De tre nekrologer blev ifølge Ritzau udsendt til ”en håndfuld” af nyhedsbureauets kunder. Ingen af de tre nekrologer nåede at blive bragt.

Men chefredaktør og adm. direktør i Ritzau, Lars Vesterløkke, beklager fejlen.

”Det er selvfølgelig meget ubehageligt for de tre, og vi kan kun beklage, at det er sket,” siger han til Journalisten.

Billede: Dronning Margrethe, der vinker

Det ville dog kræve en lidt uopmærksom nyhedsvagt, hvis de tre nekrologer skulle ende med at blive publiceret. Blandt andet står der i datofeltet på en af nekrologerne ”??-dag”, ligesom der i alle tre nekrologer står ”??? år” i stedet for personernes alder.

Alle tre telegrammer var desuden sendt ud med det samme ledsagende billede: En vinkende Dronning Margrethe.

Ritzau har konstateret, at det kun er kunder, som er på et gammelt distributionssystem, der har modtaget de tre nekrologer. Men derudover har nyhedsbureauet endnu ikke opklaret, hvordan fejlen er sket.

”Vi er i fuld gang med at undersøge, hvordan det kunne ske. Det er aldrig sket før. Men nu har vi sat et filter op mellem distributionssystemet og den database, hvor nekrologerne ligger, så det ikke kan ske igen,” forklarer Lars Vesterløkke.

Har "rigtig mange" nekrologer

Han tilføjer, at ingen af de kunder, som autopublicerer Ritzau-telegrammer, modtog de tre nekrologer. Dermed skulle der et menneske til at vurdere telegrammerne, og det forhindrede, at de blev udbredt i medier.

Har I kontaktet de tre personer, det drejer sig om?

”Det har vi ikke. Men det må vi hellere gøre. Vi sender dem en mail og forklarer, hvad der er sket,” siger Lars Vesterløkke.

Ritzau har et arkiv af forproducerede nekrologer i skuffen, som hurtigt kan sendes ud til kunderne, hvis en kendt person dør. Lars Vesterløkke fortæller, at der ligger "rigtig mange" nekrologer klar.

”Vi har jo groft sagt forberedt en nekrolog på alle, vi omtaler på deres fødselsdage, hvis de er lidt oppe i årene. Det er klart, at vi ikke skriver en nekrolog, når en håndboldspiller fylder 30 år, men det gør vi senere i livet. Sådan tror jeg, det fungerer i de fleste mediehuse,” siger han.

Ikke de eneste

Og Ritzau er ikke de eneste, der forproducerer nekrologer.

Journalisten interviewede i 2013 Berlingskes daværende navneredaktør Jesper Beinov om forproducerede nekrologer. Dengang vakte det debat, at Berlingske få minutter efter Nelson Mandelas død kunne publicere en nekrolog.

»Hvis det er store, betydende personligheder, der går bort, vil vi gerne markere det på en ordentlig måde, så vi får den fulde og udfoldede nekrolog. Og så er det også et konkurrenceparameter, for vi skal betjene vores læsere bedst muligt,« forklarede Jesper Beinov.

Kommentar

16/06/2017 - 10:14

Ole Meisner

Jovist, fejl indtræffer begrædeligvis, og det er ingen trøst at de er uundgåelige eller at der altid findes en forklaring.
Det værste er når den ene fejl afføder den næste.
Journalisten spørger Lars Vesterløkke om Ritzau har kontaktet de tre personer som fik offentliggjort deres nekrologer i utide. Og det, måske en anelse ufølsomme svar, lyder: »Det har vi ikke. Men det må vi hellere gøre. Vi sender dem en mail og forklarer, hvad der er sket«.
På Radioavisen kom vi for mange år siden til at at meddele af en sagnomspunden fhv. målmand fra fodboldlandsholdet var faldet bort. Øjeblikket efter havde vi ham i telefonen. Hans datter havde hørt det i bilen, og var nær kørt galt. Selv tog han det fattet.
Mindre end en meget stor undskyldning, en flov beklagelse, en omgående rettelse og en blomst kunne ikke gøre det.
I dag kan det åbenbart klares med en mail.

Ole Meisner

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02