Grundlovsdag blev ingen festdag for Ritzaus Bureau. Her blev det offentliggjort, at nyhedsbureauet mister en stor kunde i form af den nye store mediespiller i provinsen, fusionen Jysk Fynske Medier.
I stedet overtager Berlingske og Berlingskes Nyhedsbureau (BNB) denne store kunde, hvoraf Syddanske Medier i form af primært JydskeVestkysten i forvejen brugte BNB.
Men Ritzau mister både Fynske Medier og Jyske Medier til Berlingske og BNB fra 2016. Derfor skal der findes besparelser på Ritzau.
»Det betyder et tab i omsætning, der gør, at vi skal finde nogle besparelser. Men vi regner også med at få nye indtægter. Derfor må vi vente og se, hvor meget det bliver nødvendigt at spare, når vi når lidt længere hen,« siger Lars Vesterløkke, adm. direktør hos Ritzaus Bureau.
»Vi har ikke til hensigt at ændre afgørende på vores nyhedstjeneste, og det gælder både bemandning og kvalitet. Men jeg vil ikke sige, at vi slet ikke vil ændre på noget. Det ville være idiotisk,« siger Lars Vesterløkke.
Skal tjene mere eller spare
I 2014 havde Ritzau et overskud på 6,3 millioner kr. Lars Vesterløkke ønsker ikke at oplyse værdien af den aftale, man netop har mistet. Heller ikke, hvorvidt den er mere eller mindre værd end sidste års overskud.
Kan I undgå fyringer som følge af tabet af Jysk Fynske Medier?
»Jeg kan ikke garantere noget som helst. Men vi vil forsøge at finde besparelser på områder, der ikke har med nyhedstjenesten at gøre, og finde nogle nye indtægter både på nyhedsbureauet og nogle af vores mange andre aktiviteter,« siger Lars Vesterløkke.
»Der er to måder at løse det på. Enten at tjene nogle flere penge eller bruge nogle færre. Den øvelse stopper aldrig. Vi forsøger løbende at reducere omkostningerne, uden at kunderne får en dårligere kvalitet i nyhedsdækningen,« siger Lars Vesterløkke.
Jysk Fynske Medier fravalgte dog ikke Ritzau, fordi BNB er bedre som nyhedsbureau. Som nyhedsbureau er BNB nemlig »noget svagere« end Ritzau, sagde Jysk Fynske Mediers chefredaktør og direktør, Per Westergård, i sidste uge til Mediawatch.
»Vi er et bedre nyhedsbureau«
Det handlede i stedet om, at aviserne i Jysk Fynske Medier med aftalen med Berlingske får adgang til at bruge alle de artikler, der skrives af Berlingske og andre af medierne i Berlingske Media. Det gælder eksempelvis Berlingskes udlandskorrespondenter, Christiansborg-redaktion, sportsredaktion og kulturredaktion.
»Berlingske-pakken giver os adgang til stof, som Ritzau ikke kan levere. Vi efterspørger journalistik, som er mere analyserende, kommenterende og perspektiverende. Den almene nyhedsstrøm bliver mindre værd, fordi den kan fås gratis på ethvert gadehjørne,« sagde Per Westergård til Mediawatch.
Derfor tager Ritzaus direktør, Lars Vesterløkke, tabet af Jysk Fynske Medier med oprejst pande.
»Vi glæder os over, at Jysk Fynske Medier klart siger, at vi er et bedre nyhedsbureau end vores konkurrent. Det var desværre bare ikke den bane, vi konkurrerede på i dette tilfælde,« siger Lars Vesterløkke.
Trods tabet af Jysk Fynske Medier er han fortrøstningsfuld i forhold til Ritzaus Bureaus fremtid.
»Vi har i forvejen en sund økonomi, og fremtiden ser fornuftig ud,« siger Lars Vesterløkke.
[[nid:33914]]
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Ritzaus Bureau er best til telefonbøger, de er fulde af numre.