search

Ritzau skærper kurs mod artikeltyveri

Det er ikke blot lokalaviserne, der er trætte af artikeltyverier. Ritzau har oprettet en slags register over formodede artikeltyverier. Siden 2006 er der oprettet 405 sager.

Det er ikke blot lokalaviserne, der er trætte af artikeltyverier. Ritzau har oprettet en slags register over formodede artikeltyverier. Siden 2006 er der oprettet 405 sager.

Det skriver Lixen, som er de studerendes blad på SDU.
Medarbejderne er voldsomt trætte af at læse deres artikler gengivet ordret uden kreditering af Ritzau – nogle gange har journalisterne på det enkelte medie endda sat deres egen byline på Ritzau-historien.
»Plagieringen er gået for vidt. Det snyder læseren, som tror, forfatteren er en anden. Det snyder kilden, som tror, at journalisten, der interviewede vedkommende, har opgivet forkert navn. Og det snyder forfatteren, der ikke krediteres for sit arbejde. Det er bedrageri på alle måder,« siger Esben Agerlin Olsen, der er Christiansborg-reporter på Ritzau til Lixen.

Nyhedschef Erik Berg vil nødig bruge ordet register. Han taler i stedet om en postkasse med titlen 'misbrug'.
»Vi har skærpet opsynet. Dels har vi fået en slags manual på, hvad vi forstår ved ordet misbrug. Og så sender den enkelte journalist sin historie samt det formodede plagiat til en postkasse ved navn misbrug, så vi kan undersøge sagen. Er den gal, så henvender vi os til mediet og siger, at det ikke er acceptabelt. Men vi farer ikke efter kunderne med retssager. Det har vi i det mindste ikke gjort indtil videre,« siger nyhedschef Erik Berg til Journalisten.dk.

I september blev plagieringen så udtalt, at bestyrelsen for den redaktionelle medarbejderforening på Ritzau nedfældede et notat for tillidsrepræsentanter landet over. Her gjorde bestyrelsen opmærksom på, at Ritzau noterer overtrædelserne.
»Ritzau-journalisterne opfordrer alle tillidsmænd til at få deres medlemmer til at citere Ritzaus Bureau og omgående holde op med at forfalske forfatternavne,« lød opfordringen ifølge Lixen.

Lixen afdækker blandt andet en konkret sag, hvor en journalist fra DR har sat sit eget navn på et Ritzau-telegram. Rent ophavsretsmæssigt betyder plagieringen, at det er den forkerte journalist, der får Copydan-penge for artikler, vedkommende ikke har skrevet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen