Ritzau siger farvel til rullen

Ritzaus Generelle Nyhedstjeneste, "rullen", har tikket for sidste gang. Den erstattes af en række nyhedstjenester målrettet for eksempel print, radio, web eller tv. Ritzau skal også lave gossip. (opdateret)

Ritzaus Generelle Nyhedstjeneste, "rullen", har tikket for sidste gang. Den erstattes af en række nyhedstjenester målrettet for eksempel print, radio, web eller tv. Ritzau skal også lave gossip. (opdateret)

Den havde alle historierne – og netop derfor var den blevet for stor og uoverskuelig. Ritzau har nedlagt den såkaldte rulle, fordi kunderne i højere grad efterspørger nyhedsprodukter, der er skræddersyet netop deres behov.
Ritzau skriver i en meddelelse til kunderne, at "Ritzau Net" for eksempel er målrettet radio og webmedier, og artiklerne er skrevet i nutid med aktivt subjekt, så de egner sig til oplæsning i radioen. "Ritzau PLUS" indeholder tekster med opsamlinger på dagens hovedhistorier og må kun bruges på print.

De nye produkter er et af de synlige resultater fra den nye administrerende direktør, Lars Vesterløkke. Han trådte til i 2007 for at gøre Ritzau mere moderne og kundeorienteret. For en måned siden ansatte Ritzau en række "kunderedaktører". De skal nu sikre sig, at kunderne på mediemarkedet er tilfredse med rullens afløsere.
Én kunderedaktør har ansvar for Ritzaus journalistik til web og radio, én har ansvar for journalistikken til de landsdækkende morgenaviser og tv, én har ansvaret for regionale morgenaviser, én for journalistikken for regionale eftermiddagsaviser og én for finanskunder.

"Ritzaus ambition er, at samarbejdet mellem Ritzaus kunder og kunderedaktørerne bliver så tæt og frugtbart, at der bliver tale om konstant udvikling til kundernes fordel," hedder det i pressemeddelelsen.

Til Dagbladet Børsen siger Lars Vesterløkke, at Ritzau også satser på mere sladderstof.
»Det efterspørges helt vildt, og vi er klar til at producere det om kort tid,« lover Lars Vesterløkke.
Gossip-historierne skal laves af Ritzau Medieservice, der også laver børslister og vejrudsigter og bliver dermed ikke en del af redaktionen på Kongens Nytorv.

Rullens afløsere:

Ritzau NU
– nyheder, varslinger og service.
Nyheder og varslinger som flash
Klokker
Vejrudsigter
Offentligt beredskab
Citattjenesten (læseadgang)
(Produktet må anvendes på alle platforme)

Ritzau NET
– Danmarks hurtigste elektroniske nyhedstjeneste.
Nyheder formateret til web-nyhedssites og radio, det vil sige skrevet aktivt med subjekt og i nutid og dermed også velegnet til radiotelegrammer.
100 procent dækning
Opdatering 24 timer i døgnet alle årets dage.
(Produktet er rettet mod netmedier og radio, men må anvendes på alle platforme.)

Ritzau KORT
– korte nyheder med fakta og værktøjskasse (Gør-det-selv).
Korte historier til at arbejde videre med
Faktastof
Sportsresultater
Rullende enugesplanlægning
Råmateriale – citater, meningsmålinger, rundspørger
Research – kontaktnumre, cases, links til dokumentation,
Links til arkiv (ritz-base)
(Produktet må anvendes på alle platforme)

Ritzau PLUS (tekst)
opsamlende versioner på dagens store nyheder, målrettet til forskellige avisudgivelser.
Alle stofområder er dækket, og versionerne redigeres i formater, der passer direkte ind i kundernes formater
Notepakker
Journalistiske analyser
Nekrologer fra basen
(Produktet må alene anvendes til print.)

Ritzau PLUS (video)
– video på dagens vigtige historier.
15-20 videoklip dagligt på hverdage
Dagens vigtige danske historier inden for politik, erhverv og sport dækkes
Video fra udlandet
Adgang til Ritzau Video info-service
(Produktet må anvendes på web og tv.)

0 Kommentarer