search

Ritzau og CNN fumlede med Obamas sundhedsreform

I cirka et minut hævdede CNN, Ritzau og TV 2 News, at Obamas sundhedsreform var blevet underkendt i USA's højesteret. Det viste sig at være forkert. Men historien ligger fortsat på en række danske hjemmesider.

I cirka et minut hævdede CNN, Ritzau og TV 2 News, at Obamas sundhedsreform var blevet underkendt i USA's højesteret. Det viste sig at være forkert. Men historien ligger fortsat på en række danske hjemmesider.
Den amerikanske præsident Barack Obama troede i en kort overgang i går, at han havde tabt slaget om sundhedsreformen, da CNN fejlagtigt rapporterede, at lovpakken var blevet erklæret forfatningsstridig af USA's højesteret. Det skriver Ekstra Bladet.
Og det ville ikke have hjulpet Obama, at tjekke Ritzaus nyhedsrulle, for det danske nyhedsbureau begik samme fejl.

Finn Jørgensen, jourhavende på udland på Ritzau var ikke på vagt i går. Men som han forstår forløbet, fik Ritzau nyheden fra CNN. 

»Chefdommeren fremlagde dokumentation og starter med at sige, at en bestemt klausul forbyder gennemførelsen af sundhedsreformen. Bagefter kom dommeren med et "men" – men der var historien allerede gallopperet derudaf,« siger Finn Jørgensen til journalisten.dk.

Ritzaus version nåede blandt andet at komme på hos kunder som dr.dk, nordjyske.dk og hjemmesiderne for TV 2 Lorry, Midtjyllands Avis, Helsingør Dagblad og Kristeligt Dagblad.

Konklusionen i flash-telegrammet om, at »USA's højesteret vender tommelfingeren nedad til den del af præsident Barack Obamas sundhedsreform, der kræver at amerikanerne tegner sygeforsikring,« ligger fortsat på hjemmesiderne her 12 timer efter.
Kun dr.dk har tilsyneladende fjernet historien.

CNN og Ritzaus fejl blev hurtigt opdaget på Twitter, hvor blandt andet Jyllands-Postens Kaare Sørensen gjorde opmærksom på fejlen fra Ritzau.

TV 2 News havde også historien om den underkendte sundhedsreformen. Midt i en live-sending måtte USA-korrespondent Jesper Steinmetz pludselig ændre fortegn på historien, skriver politiken.dk.

De tre store internationale telegrambureauer AFP, DPA og Reuter kom efter CNN, og havde alle forstået højesterets dom korrekt.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen