search

Ritzau hoppede på falsk citat fra britisk minister

Stemmer briterne ja til at blive i EU, vil justitsminister Michael Gove gå af, skrev Ritzau, som citerede ministeren fra Twitter. Men det var en falsk profil. »Det er ikke godt nok,« siger redaktionschef Martin Darling, som har indskærpet, at profilers ægthed skal tjekkes

Forud for dagens EU-valg i Storbritannien bragte Ritzau tirsdag en opsigtsvækkende nyhed: Den EU-kritiske, konservative justitsminister, Michael Gove, vil gå af, hvis briterne stemmer ja til at blive i EU.

»Jeg bekræfter, at jeg vil forlade regeringen, hvis Storbritannien bliver i EU,” skrev ministeren ifølge Ritzau tirsdag eftermiddag på det sociale medie Twitter.

Men der var tale om en falsk profil, som ifølge britiske medier var oprettet af den italienske skolelærer Tommasso Debenedetti. Han har gjort det til et speciale at narre medier til at skrive falske historier ved at oprette uægte Twitter-profiler i kendte menneskers navn. Han har tidligere fået medier til at hoppe på falske historier om både pavens og Fidel Castros død.

Glemte at tjekke profilen

Denne gang faldt Ritzau i, selv om de fleste etablerede britiske medier havde luret, at der var tale om en falsk profil, blandt andet fordi den kun havde eksisteret i få dage.

Nyheden fra Ritzau blev bragt på en lang række danske netmedier, før nyhedsbureauet fik den trukket tilbage. Episoden ærgrer Ritzaus redaktionschef, Martin Darling.

"Vi har benyttet Twitter som nyhedskanal i årevis, og så vidt jeg ved, er det her tilfælde den eneste gang, hvor et uægte tweet er sluppet igennem. Det er vi – for at sige det uden omsvøb – pissetrætte af, for det er ikke godt nok af os og heller ingen trøst, at andre medier også blev narret," skriver Martin Darling i en skriftlig kommentar til Journalisten.

Ritzau viderebragte ikke et andet medies historie, men så selv det falske tweet fra den britiske justitsminister.

”Som led i vores nyhedsovervågning overvåger vi via Tweetdeck også de sociale medier. Det er her, vi sidst på eftermiddagen bemærker tweetet om, at Michael Gove vil forlade regeringen, hvis EU-afstemningen torsdag ikke går hans vej,” siger Martin Darling.

Paraderne var sænket

Han påpeger, at det ellers er fast rutine hos Ritzau at tjekke ægtheden af profiler på sociale medier.

”Men det glipper her, og selv om vi får det rettet hurtigt, skal vi selvfølgelig bruge det fremadrettet. Derfor er alle journalister også blevet orienteret om fejlen og har fået indskærpet, hvordan vi tjekker ægtheden af information på Twitter,” siger Martin Darling.

”Vi er meget bevidste om, at indhold på sociale medier skal behandles med varsomhed. Situationen viser lige nøjagtig, hvorfor man skal være ekstremt forsigtig også med indhold på sociale medier, og det her vil kun gøre os endnu mere varsomme, end vi allerede er."

Han forklarer, at det falske tweet muligvis slap igennem, fordi redaktionen havde sænket paraderne en anelse. Det skyldes, at den britiske justitsminister, Michael Gove, tirsdag morgen i et ægte citat til britiske medier rent faktisk åbnede for, at han muligvis ville forlade sin post, hvis dagens EU-afstemning ender med et ja.

»Jeg vil have, at folk skal koncentrere sig om deres job, ikke mit job. Men afhængig af, hvordan valgresultatet ser ud på fredag, vil jeg selvfølgelig reflektere over det og beslutte, hvad der vil være den bedste vej for mig,« sagde Michael Gove ifølge Huffington Posts britiske udgave.  

Italiensk skolelærer vil teste medierne

Der er mange eksempler på, at medier bliver snydt og bringer falske historier på baggrund af falske profiler på sociale medier.

Under fodbold-VM i 2014 bragte Politiken eksempelvis tre falske Twitter-citater fra berømte fodboldspillere og trænere, der gjorde sig vittige over Uruguays Luis Suarez, der bed en italiensk modspiller i skulderen.   

Den midaldrende italienske skolelærer Tommasso Debenedetti, som stod bag det falske tweet fra den britiske justitsminister, har tidligere fortalt, at hans mission er at teste medierne.

»Sociale medier er den mest uverificerbare kilde i verden, men nyhedsmedierne tror på det på grund af deres behov for hastighed,« sagde Tommasso Debenedetti i et interview med den engelske avis The Guardian i 2012.

De fleste af Ritzaus kunder har fjernet den falske nyhed fra deres sites. Følger man det oprindelige link via en søgemaskine, bliver man mødt med denne tekst hos eksempelvis Fyens Stiftstidende og Dagbladet Ringkøbing-Skjern:

”Nyheden fra Ritzau er trukket tilbage på grund af fejl i indholdet”.

Men hos Ekstra Bladet står den falske nyhed torsdag middag stadig i sin oprindelige form.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen