search

»Ritzau er ikke et plantningsmedie«

Morgenaviserne og tv er løbet med de fleste solohistorier under valgkampen. Men sådan plejer det at være, under et valg, siger Ritzaus politiske redaktør.

Morgenaviserne og tv er løbet med de fleste solohistorier under valgkampen. Men sådan plejer det at være, under et valg, siger Ritzaus politiske redaktør.Ritzau var først med historien om, at Pia Christmas Møller ville stille op for De Konservative. Og Ritzau var også med på lanceringen af statsminister Lars Løkke Rasmussens plan for de første 100 dage efter valget. Men ellers har de politiske partier ligesom ved foregående valg plantet de fleste udmeldinger i morgenaviserne og på tv.

Sådan lyder det fra Ritzaus politiske redaktør Henrik Røjgaard, her hvor valgkampen går ind i den afsluttende fase.
»Ritzau har ikke været et "plantningsmedie" – hvis man kan kalde det for det. Men det var heller ikke planen. Når der er valgkamp er der ikke tradition for, at vi får de politiske udmeldinger solo,« siger Henrik Røjgaard, der er tilfreds med Ritzaus dækning.
»Vi har ramt de målsætninger, vi havde på forhånd om at dække de en, to eller tre dagsordensættende historier i døgnet. Det er i grove træk lykkedes fint.«

Henrik Røjgaard fortæller, at han sammenlignet med tidligere valg kan mærke, at DR og TV 2 dækker valget tættere end tidligere. Derfor har Ritzau citereret TV 2 NEWS og DR Update mere end tidligere.
»Når der er kørt en sag, og TV 2 NEWS for eksempel har været til stede og fanget en kommentar fra Helle Thorning Schmidt, har vi citeret NEWS for det.«

Ifølge Henrik Røjgaard har Ritzaus reportere været mindre på landevejen end tidligere. Det hænger blandt andet sammen med at tv-stationerne nærmest har mandsopdækket spidskandidaterne, og at der har været færre valgbusser denne gang.
»Vi har haft daglig kontakt med Helle Thorning Schmidt og Lars Løkke Rasmussen, men vi har ikke fulgt dem så tæt, fordi valget ikke blev en præsidentvalgkamp. Derfor har Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning Schmidt ikke nødvendigvis spillet en hovedrolle i forhold til døgnets hovedhistorier,« siger Henrik Røjgaard.

Han fortæller, at han siden udskrivelsen af valget 26. august har arbejdet fra tidlig morgen til sen aften de fleste dage i ugen.
»Jeg har været hjemme i weekenden, men der har været mange lange dage.«
Allerede før valget blev udskrevet kunne han mærke, at valgfeberen var ved at indfinde sig blandt Ritzaus politiske journalister.
»Vi havde længe kørt i permanent alarmberedskab. Og da vi 26. august lavede et klokketelegram om, at Lars Løkke Rasmussen indkaldte til pressemøde på Marienborg, begyndte medarbejderne at ringe ind. Selv om de egentlig havde en fridag, ville de gerne være med. Efter 1-2 timer har folk massivt til stede, og der var en stor begejstring, som er holdt ved. Folk har virkelig lagt mange timer i det,« siger han.

STUEGANG: Op til valget går Journalisten løbende stuegang hos journalister, kommunikationsfolk, redaktører og kandidater til folketinget.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen