Ritzau-chef er lettet over konkurrenceaftale

Ritzaus adm. direktør, Lars Vesterløkke, er lettet, efter at den hårde konkurrencesag er endt, selv om den betyder, at nyhedsbureauet skal afskaffe sin købspligt. »Vi har landet sagen ved at give tilsagn om to mindre ting,« siger han.

Ritzaus adm. direktør, Lars Vesterløkke, er lettet, efter at den hårde konkurrencesag er endt, selv om den betyder, at nyhedsbureauet skal afskaffe sin købspligt. »Vi har landet sagen ved at give tilsagn om to mindre ting,« siger han.

I går onsdag faldt der afgørelse i en mere end to år gammel sag i Konkurrencestyrelsen. En sag, der handler om Ritzaus mulige brud på de danske konkurrenceregler. Sagen er endt med, at Ritzau bl.a. må ophæve den såkaldte købspligt, der betyder, at alle medejere forpligter sig til at købe nyheder fra bureauet.

Sagen er nu afsluttet, fordi Ritzau har accepteret at give to konkrete tilsagn. Og Ritzaus adm. direktør og chefredaktør, Lars Vesterløkke, er lettet, siger han til Mediawatch.dk.

»Vi har landet sagen ved at give tilsagn om to mindre ting. Vi har givet tilsagn om at afskaffe købspligten, som vi alligevel ville afskaffe (ved overgangen fra interessent- til aktieselskab, red.). Og så har vi taget til efterretning, at kontrakterne ikke måtte være så lange, som de var,« siger han til Mediawatch.dk.

Sagen har været både lang og dyr for Ritzau, fortæller Vesterløkke. Han vurderer, at den har kostet bureauet mellem en halv og en million kroner.

I afgørelsen nævner Konkurrencestyrelsen også, at Ritzau har "en dominerende position" på det danske marked. En vurdering, som Lars Vesterløkke dog hele tiden har afvist. Det står han ved.

»Vi har hele tiden anfægtet, at vi skulle være dominerende. Vores argument er blandt andet, at det marked, som Konkurrencestyrelsen beskriver og bruger som grundlag, ikke eksisterer. Vi opererer på et andet og bredere marked,« siger Lars Vesterløkke.

0 Kommentarer