search

Ritter-sport

Uden at have rettighederne forhindrede TV 2 at Danmarks Radio interviewede cykelrytteren Marco Pantani efter dansk cykelløb. Arrangøren, der er tilknyttet TV 2, bakkede stationen op - TV 2 havde foromtalt løbet, det havde DR ikke.

Uden at have rettighederne forhindrede TV 2 at Danmarks Radio interviewede cykelrytteren Marco Pantani efter dansk cykelløb. Arrangøren, der er tilknyttet TV 2, bakkede stationen op – TV 2 havde foromtalt løbet, det havde DR ikke.

Da TV-Sporten i Danmarks Radio for få uger siden ville dække motionsløbet Ritter Classic, fik stationen uventede problemer. Planen var at interviewe den nykårede italienske Tour De France-vinder Marco Pantani. Stjernen deltog i det danske motionsløb, som en slags vennetjeneste over for arrangøren Ole Ritter.
Pantani ville gerne lade sig interviewe, forklarer DR-journalist Dennis Ritter. »Men han bad os lige tjekke med Ole Ritter, om det var i orden,« fortæller Dennis Ritter, der ikke er i familie med arrangøren.
Ole Ritter er sammen med Henrik Elmgreen arrangør af løbet. De er begge samtidig på TV 2's lønningsliste som cykeleksperter – og Ole Ritter bad DR henvende sig hos TV 2. »Jeg skulle spørge TV 2, om det var i orden,« forklarer Dennis Ritter.
Den forklaring undrede DR-journalisten sig noget over. Ritter Classic er en offentlig tilgængelig begivenhed på dansk jord, og TV 2 har ikke købt rettighederne til løbet. Men som sagt så gjort.
»Jeg ringede til TV 2, hvor Flemming Meier (produktionschef på TV 2/Sporten. Red.) sagde, at det kunne han ikke tillade. Han forklarede, at TV 2 havde betalt til arrangementet, at de selv ville dække det mandag, og at Danmarks Radio derfor ikke kunne interviewe Pantani og sende det søndag,« siger Dennis Ritter.

Kun nej til at hjælpe Flemming Meier, TV 2:
»Vi er med i et arrangement og har lavet en aftale om at dække det første motionsløb af den art i Danmark. I den forbindelse havde vi fået Pantani herop og fået en aftale om et interview med ham. Hvorfor skulle vi lægge pres på Pantani, om at han skulle give et interview til Danmarks Radio først?«
Svaret afløser en stribe spørgsmål. På hvilken måde er TV 2 »med i et arrangement« som stationen ikke har købt rettighederne til. Hvad betyder det, at TV 2 har »fået Pantani herop«. Og endelig – hvad betyder det, at TV 2 skulle »lægge pres« på Pantani?
Hvad mener du med »pres«?
»DR siger til mig, at Pantani har sagt nej. De mener, at jeg nu skal gøre min indflydelse gældende, så de kan interviewe ham søndag, hvor vi havde tænkt at sende næste aften. Og det sagde jeg naturligvis nej til. Ellers ville jeg være idiot,« forklarer Flemming Meier.
Den forklaring afviser Dennis Ritter, Danmarks Radio.
»Flemming Meier svarede: »Det kan jeg ikke give tilladelse til.« Der var ikke tale om, at vi skulle have hjælp af TV 2 – selvfølgelig ikke. Der var tale om, at Ole Ritter bad mig hente tilladelsen hos TV 2,« siger Dennis Ritter.

Noget for noget
Tilbage er to spørgsmål. Først:
Har TV 2 betalt for Pantanis deltagelse eller for hans rejse til Danmark?
»Nej,« afviser Flemming Meier. Og dermed står det klart, at TV 2 angiveligt ikke har »fået Pantani herop« eller købt sig til nogle særrettigheder, hvad angår rytteren. Men hvorfor føler Ole Ritter sig så specielt forpligtet over for TV 2 – og hvad betyder det, at TV 2 »er med i et arrangement«?
»Det eneste vi har gjort, det er, at vi på et tidligt tidspunkt har sagt, at vi synes det lyder sjovt med det løb,« siger Flemming Meier.
Men TV 2 har ikke lagt penge i løbet?
»Nej,« siger Flemming Meier.
Dette svar strider dog mod nogle iagttagelser, som enhver, der overværede løbet, kunne gøre sig.
Hvis TV 2 ikke har lagt penge, hvorfor figurerer I så på bandereklamerne?
»Fordi vi for at støtte arrangementet købte noget reklameplads, der var til overs for et beskedent beløb.«
Ole Ritters hensyntagen til TV 2 synes altså blandt andet næret af, at TV 2 – hans periodiske arbejdsplads – som en vennetjeneste har finansieret dele af løbet, hvilket måske har gjort det muligt at få Pantani til landet, hvilket igen har gjort løbet mere seer-attraktivt for TV 2.
Men det spiller også afgørende ind, at TV 2 i modsætning til DR allerede i planlægningsfasen besluttede at dække løbet, samt reklamerede
for motionsløbet gennem foromtale. Redaktør Jan Rosendal, TV-sporten, bad Ole Ritter forklare, hvordan TV 2 kunne forhindre Danmarks Radio i at gennemføre interviewet.
»Ole Ritter svarede, at TV 2 havde givet løbet flot omtale i et stort indslag dagen forinden. Omvendt havde DR slet ikke givet det omtale, og så skulle vi ikke »komme og skumme fløden«.
Foromtale af motionsløbet er guld værd for Ole Ritter. Det lokker ekstra mange gebyrbetalende motionister til hans cykelløb. Derfor alliancen mellem Ritter og sporten på TV 2, der holdt DR udenfor.
»Hvor er vi henne,« spørger DR-redaktør Jan Rosendal. »Hvad bliver det næste – at Jyllands-Posten gennem bandereklamer på Christiansborg køber rettighederne til statsministerens udtalelser?«.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen