search

Rigmor Zobel: »Se og Hør er fyldt med fejl«

Rigmor Zobel er rasende over mediernes behandling af hendes sag. Over for Journalisten.dk erklærer hun, at blandt andet Se og Hør er gået anklagemyndighedens ærinde og er fyldt med fejl. Se og Hør afviser - men vedstår, at dækningen kom ud af proportion i forhold til dommen.

Rigmor Zobel er rasende over mediernes behandling af hendes sag. Over for Journalisten.dk erklærer hun, at blandt andet Se og Hør er gået anklagemyndighedens ærinde og er fyldt med fejl. Se og Hør afviser – men vedstår, at dækningen kom ud af proportion i forhold til dommen.

Sagen om Rigmor Zobel og mediernes dækning af narkosagen tager nu en ny drejning. Mens det forleden kom frem, at Ekstra Bladet lokkede Zobel med omfattende redigeringsret for at få et interview i kassen, så retter Rigmor Zobel nu skytset tilbage mod hele pressen.

Rigmor Zobel er stærkt kritisk over, at politiet ved flere lejligheder har haft held til at bruge journalister til at sprede anklagemyndighedens version af sagen mod hende. Hun mener, pressen dermed går anklagemyndighedens ærinde.

»Jeg synes, at pressen skulle interessere sig for, at retssystemet har ofret mig, fordi medierne kørte historien. Den tiltale, anklagemyndigheden har rejst, er jo ude af proportioner. De har kørt den mod bedre vidende, fordi den kørte i pressen. De er blevet overvældet af pressestormen og har tilsidesat saglige hensyn,« lyder hendes anklage.

Se og Hør er et af de medier, der har dækket sagen mest nærgående og intenst. Og chefredaktør Kim Henningsen giver Rigmor Zobel ret et stykke ad vejen.

»Jeg vil godt give hende ret i, at pressen ubevidst går anklagemyndighedens ærinde,« siger han og opfordrer til kritisk selvransagelse:

»Politi og anklagemyndighed kan bruge pressen. Det skal vi være bevidste om.«

Men Kim Henningsen mener, at Rigmor Zobel selv har begået en fejl ved ikke at tale med medierne under sagen. Dermed er det politiets version, der har vundet i medierne.

»Hendes mediestrategi, hvor hun pakker sig fuldstændigt ind, betyder, at vi er nødt til at forholde os til politiets sigtelse. Hvis jeg var hende, havde jeg stået helt frem og havde drejet sagen i den retning, hun gerne ville.«

Rigmor Zobel blev sigtet for modtagelse og opbevaring af mindst 140 gram kokain med henblik på videresalg. Hun blev dømt for at have modtaget 6 gram kokain. Men Kim Henningsen fortryder ikke, at Se og Hør har dækket sagen så intenst.

»Jeg synes, det er en skandale for anklagemyndigheden, men ikke for pressen,« siger han – men erkender samtidigt, at der er et misforhold mellem dækningen og dommen.

»Jeg synes, hun har fået fair behandling. Men set i forhold til dommen, der kan jeg godt forstå, hvis hun føler sig unfair behandlet. Vi har ikke været i ond tro, men politiets materiale viste sig at være en katastrofe. Jeg troede, politiet havde klokkeklare beviser.«

I august 2009 fik Rigmor Zobel hovedoverskriften på Se og Hørs forside: "Jetset-dronningen leverede stofferne – Vilde kokainfester – Var selv på afvænning."
Inde i bladet fortæller en kilde, der angiveligt har været til fester hos Rigmor Zobel, at hun sørgede for, at der var kokain til gæsterne – "og så spyttede folk i kassen".

Rigmor Zobel angriber artiklen for at være baseret på en anonym studerende, der fik penge for sit tip.
»Men historien er ikke sand. Det har hele vejen igennem været en grotesk oplevelse, hvordan journalister skriver forkerte historier mod bedre vidende og endda fabrikerer rene løgne for at sælge blade og skabe overskrifter. Det er ikke journalistik – det er nærmest kriminalitet.«

Se og Hørs chefredaktør, Kim Henningsen, afviser, at kilden er en studerende – og: »Vi har i hele zobelsagen ikke betalt en eneste øre i tip-honorar. Det er for risikabelt. Der vil altid være nogen, der har en fordel i at redde deres egen røv.«

Han påpeger endvidere, at Se og Hør har billeder, der dokumenterer begivenheden. Men de billeder har bladet afstået fra at bruge af etiske grunde.

»Det kunne bringe mennesker, der ikke er rejst sigtelse eller tiltale imod, i et ubehageligt lys.«

Rigmor Zobel kritiserer også Se og Hør for ikke at have forsøgt at verificere oplysningerne.

»De var ligeglade. Bladet kunne højst risikere nogle latterlige dagbøder på 1.000 kroner.«

Kim Henningsen afviser og påpeger, at Se og Hør har ringet gentagne gange til både Rigmor Zobel, hendes mand og hendes advokat. Men ingen har villet kommentere.

»Advokaten har hver gang sagt: "Ingen kommentarer".«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen