search

Rigmænd på avis-shopping

  LIBÉRATION. Nogen større kontrast end bankier-familien Rothschild og den venstreorienterede Paris-avis Libération kan næppe tænkes. Libération blev grundlagt at filosoffen Jean-Paul Sartre og unge maoister i en garage i Paris i 1973, og Rothschilderne har gennem de seneste 200 år været indbegrebet af kapitalisme.

LIBÉRATION. Nogen større kontrast end bankier-familien Rothschild og den venstreorienterede Paris-avis Libération kan næppe tænkes. Libération blev grundlagt at filosoffen Jean-Paul Sartre og unge maoister i en garage i Paris i 1973, og Rothschilderne har gennem de seneste 200 år været indbegrebet af kapitalisme.

Alligevel har 57 procent af de redaktionelle medarbejdere godkendt chefredaktør Serge Julys idé om at lade Edouard de Rothschild købe 37 procent af den skrantende avis. Det svarer til en investering på 140 millioner kroner.

Rothschild har endda mulighed for at øge sin andel til 49 procent, hvis ikke hans krav om rentabilitet for avisen i 2007 opfyldes. Dog har han forpligtet sig til ikke at overskride 40 procent af stemmerne i bestyrelsen. Som betingelse for at blive hovedaktionær hos »Libé«, som avisen populært kaldes, har han stillet, at July forbliver chefredaktør til 2012.

Han siger:

»Konceptet med venstre- kontra højrefløj er forbi. Ideologiske klaner har overlevet sig selv. Det, der tæller i bladverdenen, er mennesker og projekter. Libé har opnået en modenhed. Avisen spiller med sin professionelle måde at gribe journalistik an på en voksende rolle i den offentlige debat!«

Edouard de Rothschild er lillebror til overhovedet for familiens fransk-engelske bankierhus, David de Rothschild. Hans ven, den tidligere socialistiske udenrigsminister Hubert Védrine, kalder ham for »en stor original«. Han trak sig i juli 2003 ud af familie-banken for at bruge sin formue på mellem 1,1 og 1,5 milliarder kroner på investeringer. Foruden at være en stor hestesportsmand har han ry for at elske aviser. Han har tidligere optrådt som rådgiver ved Le Mondes og flere andre franske avisers finansielle operationer.

For 100 år siden tilbød Rothschilderne at købe det daværende socialistiske partiorgan, L’Humanité, men partiets daværende leder, Jean Jaures, sagde nej.

Libération er det sidste større mediehus i Paris, der har måttet opgive sit selveje og overgive sig til pengestærke forretningsfolk. I marts 2004 købte flyfabrikanten Serge Dassault Frankrigs største bladhus, Socopresse, omfattende 70 aviser og blade i Paris og provinsen. Blandt dem er Le Figaro, Paris store morgenavis, og Frankrigs største nyhedsblad, L’Express.

En anden fly- og våbenfabrikant, Arnaud Lagardère, har store regionale aviser som Nice-Matin, La Provence og den nationale søndagsavis Le Journal du Dimanche. Desuden ejer han det franske billedblad Paris Match, det store dameblad Elle og tv-bladet Tele 7 Jours foruden andele i radio- og tv-stationer. I øjeblikket forhandler han om at købe 17 procent af Le Mondes aktier.

En tredje af Frankrigs rigeste mænd, François Arnault, ejer af store varehuskæder og Sotheby’s auktionshus, ejer også en række ugeblade, herunder nyhedsbladet Le Point. Bernard Arnault, ejer af verdens største luksusindustri, LVMH, har økonomiske aviser som Investir og La Tribune. Rigmanden Philippe Amaury har den parisiske tabloidavis Le Parisien og sportsavisen L’Equipe. Den rige familie Baylet ejer Frankrigs største provinsavis, Ouest France. Selv kommunistpartiets organ, L’Humanité, har søgt hjælp hos finansverdenen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen