search

Rettelse: It-avisen må betale

JOURNALISTEN skrev i noten "Internetavis må betale", som blev lagt på vores website mandag den 10. september, at Computerworld Online havde stjålet fire artikler og derfor skulle betale en erstatning. Det er ikke korrekt. Det er internet-tjenesten IT-Avisen, som har gjort sig skyldig i tyveri, og de forurettede er faktisk – ja, Computerworld Online.

JOURNALISTEN beklager den pinlige fejl og bringer her det korrekte hændelsesforløb.

Tre medlemmer af Dansk Journalistforbund har i byretten fået medhold i, at deres artikler er blevet uretmæssigt brugt på internet-tjenesten IT-avisen.

IT-Avisen nægtede sig skyldig, fordi det var en freelancer, der ikke var fastansat på IT-Avisen, som havde lagt artiklerne på siden. Men den undskyldning holdt ikke i retten, hvor det blev fastslået, at webmedie-ejere er ansvarlige for indholdet af deres hjemmesider, også selv om det ikke er fastansatte, der laver den redaktionelle prioritering.

Det drejer sig om i alt fire artikler, som oprindeligt var lavet til Computerworld Online, og artiklerne blev senere gengivet i IT-Avisen. De tre medlemmer fik ved forliget i august tilkendt 9.000 kroner for hver af artiklerne.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen