search

Restaurant Manfreds: »Freelancerne bruger os til at få brød på bordet«

Christian F. Puglisi, indehaver af restauranten Manfreds, er træt af journalister, der vil have gratis mad eller endda penge til gengæld for omtale: »For mig er det altid problematisk, at man ikke kan gennemskue, om det er en anmeldelse eller betalt indhold,« mener han

”Vi har en politik om ikke at tilbyde middage eller penge til journalister af nogen art for omtale, anmeldelser eller artikler. Vi frabeder os derfor venligst forespørgsler af denne art.”

Sådan lyder den skarpe opfordring på Nørrebro-restauranten Manfreds’ presseside.

Indehaver Christian F. Puglisi, som også er medejer af restaurant Relæ, er nemlig træt af henvendelser fra journalister, der ønsker smagsprøver og gratis middage til gengæld for omtale af restauranten.

Han modtager som minimum én henvendelse om måneden, der mere eller mindre diskret antyder, at journalisterne ikke ønsker at betale for maden, hvis de skal anmelde eller omtale Manfreds. Nogle ønsker ligefrem betaling for at lave en feature. Seneste eksempel tikkede ind i mailboksen i sidste uge.

»Vedkommende spurgte, om det var muligt, at vi kunne lave nogle smagsprøver, han kunne anmelde ud fra. Jeg skrev tilbage, at han skulle være opmærksom på, at vi ikke på den måde køber os til omtale. Derefter hørte jeg ikke mere,« fortæller Christian F. Puglisi.

Kan ikke stå i et hjørne og spise et par retter

Generelt har Christian F. Puglisi ikke noget imod henvendelser fra journalister, der ved hvad de har med at gøre. Ud fra de mange henvendelser har han da også den opfattelse, at det for det meste drejer sig om freelancere, der henvender sig for at få maden gratis. De kan nemlig sjældent sige på forhånd, hvor omtalen blive publiceret.

»Man kan sagtens mærke forskellen på, hvem der er seriøse og hvem, der ikke er. Normalt når folk laver reportager, sætter de tid af til at tage billede og lave interviews, og anmeldere bestiller bord, uden vi ved det. Først efterfølgende henvender vedkommende sig for at få taget billeder. Men her foregår det den anden vej rundt,« fortæller restaurant-ejeren.

Baseret på erfaringer fra Relæ forsøgte Manfreds fra starten at have bedre kontrol over den omtale, restauranten fik. Derfor siger Christian F. Puglisi nej, når journalister henvender sig for at smage maden uden for normal spisetid, og de får også nej til at tage billeder af maden for eksempel ved at stille det op i vindueskarmen. Man kan ikke tage maden ud af den kontekst, den normalt optræder i, mener han.

»For mig er stemningen og servicen også en vigtig del af oplevelse. Hvis ikke du får det med, hvad er det så, du anmelder? Vi sætter os op til at levere et godt helhedsindtryk, hvor det hele tæller med. Så kan man ikke bare stå i et hjørne og spise et par retter.«

Nærmest fornærmende at tilbyde betalt omtale

Når det kommer til betalt indhold, er Christian F. Puglisis holdning meget klar:

»Det er problematisk for vores branche, at der eksisterer den slags omtale. Vi er meget afhængige af vores omdømme, som baserer sig på mund til mund. Jeg har oplevet at have sagt nej og så senere set nogle af vores kolleger medvirke i stedet. For mig er det altid problematisk, at man ikke kan gennemskue, om det er en anmeldelse eller betalt indhold,« siger han.

Men det hele er vel omtale – hvorfor ikke bare tage imod tilbuddet?

»Hvis folk vil skrive om stedet, og det fremstilles som en anmeldelse, så vil jeg gerne have, at den er retfærdig. Det er nærmest fornærmende at bede os om at købe os til omtale,« svarer Christian F. Puglisi og tilføjer:

»Jeg synes, freelancerne bruger os til at få brød på bordet. Vi er heldigvis så privilegerede, at vi får omtale nok i forvejen. Jeg har ikke behov for at forære ting væk, for at nogen laver en artikel, de kan tjene penge på. Jeg synes heller ikke, det giver et reelt billede af stedet.«

Kommentarer
16
Lene Frøslev
25.06.15 11:07
Som Inge Hald så rigtigt
Som Inge Hald så rigtigt spørger på freelancernes facebookside Pingpong:
Jeg synes, det her er en meget mystisk anklage mod freelancere. Jeg har svært ved at tro (læs: jeg håber virkelig ikke), at der er freelancejournalister med DJ-baggrund, der henvender sig til restauranter på den måde. Lyder det ikke mere som om, der er tale om bloggere uden nogen journalistbaggrund?
Er det det - bloggere, som kalder sig journalister?
Fremhævet af Journalisten
Kasper Frank
25.06.15 11:39
En Blogger ved vel udmærket
En Blogger ved vel udmærket hvor en evt. omtale eller anmeldelse vil blive bragt. Det gør en freelancer i sagens natur ikke altid..
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
25.06.15 11:43
Det er temmelig voldsomt at
Det er temmelig voldsomt at hænge freelancerne ud på et grundlag, der mildt sagt er udokumenteret.

Det eneste udsagn kommer fra en restauratør, der mener, at det for det meste er freelancere, som henvender sig for at få maden gratis. Dokumentation er der ikke noget af.

Det siger noget om fordommene mod freelancerne. Og så bliver de ovenikøbet bragt videre i DJs egne publikationer.

Mange tak.


Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Kasper Frank
25.06.15 11:45
Lene Frøslev - Bloggere ved
Lene Frøslev - Bloggere ved vel godt, hvor deres anmeldelser og omtaler bliver bragt. Modsat freelancere vel?
Fremhævet af Journalisten
Sus Falch
25.06.15 12:45
Som journalist og formand for
Som journalist og formand for FreelanceGruppen, der organiserer freelancere og selvstændige i Dansk Journalistforbund (DJ), er jeg noget forundret over, at man har valgt ikke at høre den anklagede part, eller repræsentanter for den i en artikel i vores eget fagblad.
Nu er begrebet freelancere ikke en beskytte titel, men noget enhver kan kalde sig – indenfor mange erhverv. Men som formand for FreelanceGruppen kan jeg ikke genkende den uprofessionelle tilgang til madanmeldelser, som en tilgang vores medlemmer angiveligt skulle lægge for dagen.
Jeg kan også kun opfordre Christian F. Puglisi og alle andre restaurantejere til at bede om betaling for maden og ikke mindst at gå i dialog med sine restaurant-kolleger om at lægge en fælles linje – for det er vel bl.a. her, skoen trykker.
Måske har Christian F. Puglisi også brug for en indføring i de forskellige markedsføringsmuligheder, der findes i dag – herunder advertorials – der er betalt indhold, som lægger sig tæt op ad redaktionelt indhold, men skal være tydeligt mærket. Det ved jeg, mange af FreelanceGruppens medlemmer er eksperter i at rådgive om – mod betaling og på tydeligt aftalegrundlag. Flere af dem kan findes her: www.find-freelancer.dk.
Venligst Sus Falch, formand for FreelanceGruppen i DJ
Fremhævet af Journalisten
Jakob Kehlet
25.06.15 13:56
Må også sige, at jeg føler
Må også sige, at jeg føler mig noget mistænkeliggjort i rubrikken. Til brug for evt. fremtidig research: Jeg kan sige med sikkerhed, at jeg aldrig har forsøgt at fravriste hr. Puglisi og hans Relæ så meget som et glas postevand uden betaling.
Fremhævet af Journalisten
Marie Irgens
25.06.15 14:46
Som freelancer er jeg også i
Som freelancer er jeg også i mildt chok og kan ikke genkende opførslen. Men derfor kan historien jo godt være sand.
Artiklen kalder på nærmere efterforskning. Man kunne jo fx tage fat i nogle af dem, der har mailet til Puglisi og bede dem om en forklaring samt undersøge, om de egentlig lever af journalistik og er medlemmer af forbundet. Det er en opfordring til Lea :)
MVH Marie Irgens
Fremhævet af Journalisten
Thomas Pallesen
25.06.15 15:01
De freelancere, jeg kender,
De freelancere, jeg kender, har da ikke råd til at plage Manfreds om gratis mad - det sætter de altså deres egen timeløn for højt til. Så jeg håber virkelig ikke, at der findes nogen DJ-freelancere, der er så "sultne".
Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
25.06.15 17:27
Sjældent har set så tyndbenet
Sjældent har set så tyndbenet en artikel. Er så træt af, at vort forbund udstiller freelancerne som et pjalteproletariat. Hvem f.... gider at prostituere sig for stykke halvråt kød og lille pose rodfrugter? Jeg gør ikke!
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
25.06.15 18:09
Kære Teddy Gehrke

Kære Teddy Gehrke

Det man kan sige, er, at praktikanten på Journalisten ikke har fået ordentlig praktikvejledning.

Den går på, at der skal være dokumentation for oplysninger - og ikke mindst i DJs egne publikationer.

Når man hænger folk ud, - som i dette tilfælde freelancerne, - så skal man som minimum spørge dem selv. Ikke mindst i vort eget fagblad, hvor historien formentlig er på i morgen.

Så Christian Puglisi har fået dårlig reklame, og freelancerne i DJ har fået et helt klart billede af, hvordan forbundets fagblad ser på os.

Venlig hilsen
Bodil Rohde

Fremhævet af Journalisten
Jan Hillers
25.06.15 21:28
Nej, her er historien,
Nej, her er historien, hvordan den opstod. Fandt praktikanten den gode vinkel til gratis mad eller hvordan/hvorfor fandt restauratøren på at få denne gode reklame.
Under begge omstændigheder mener jeg, at denne 1-kilde historie, som jeg kun har læst her, er til gult kort.
Og hvis den er endnu et udslag af jøde-hjælper-jøde, er den til rødt. Gælder naturligvis også anden nepotisme.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech
26.06.15 07:42
Enig i at det er en ret
Enig i at det er en ret utroværdig historie. Men den kan da om ikke andet bruges til at minde os alle sammen på, at man naturligvis ikke går i Djurs Sommerland, på kunstmuseum osv. på sit pressekortet, uden at man rent faktisk skal lave en historie derfra.

Det kender jeg desværre en del kolleger (og her snakker jeg ikke freelancere, men fastansatte), der stadig dyrker i udpræget grad. Måske fordi man længes efter de gode gamle dage, hvor offentligheden skulle bukke og skrabe og smiske for journalistens pen.

Jeg synes, det er decideret dårlig stil at tage mod den slags tilbud - også selv om det er stedet selv, der tilbyder det.

Det er netop den slags, vi revser politikerne for, men når alt kommer til alt, har mange journalister selv svært ved at nægte sig den slags fryns. Stram nu lige op derude, det ødelægger vores troværdighed.
Fremhævet af Journalisten
Christian F. Puglisi
26.06.15 08:25
For en god ordens skyld vil
For en god ordens skyld vil jeg komme med en rettelse til artiklen hvor jeg især synes at titlen rammer forkert. Jeg har intet problem med freelancere og har haft arbejdet med rigtigt mange dygtige af slagsen. Hvad jeg oplever til tider med kan være disse lidt uigennemskuelige forespørgsler på opstillede anmeldelser. Og jeg har sagt at det ofte virker som om det er freelancere der forsøger den model. Men altså bestemt ikke udelukkende, den episode der blev nævnt var f. Eks fra en dansk avis.
Titlen som drejer det som om at jeg føler mig udnyttet vil jeg gerne tage skarpt afstand fra, jeg siger af gode grunde fra hvis det føles som om det ikke er en interessant forespørgsel.

Men denne artikel understreger for mig igen at man altid skal vare sin mund når en journalist er interesseret i en historie. Freelancer eller ej.
Fremhævet af Journalisten
Mads Jensen
26.06.15 09:41
Jøde-hjælper-jøde - den
Jøde-hjælper-jøde - den kræver vist en uddybning, Jan Hillers.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
26.06.15 10:36
Kære Christian

Kære Christian

Tak for din kommentar.

Den gør jo først og fremmest en ting klart: at den kritik du rejser, ikke kun gælder nogle freelancere, men også i hvert fald en fastansat journalist.

Det nuancerer billedet af, hvem du retter kritikken mod. Det er godt.

Journalisten ville gerne være endnu mere konkret, men du har ikke ønsket at nævne navne.

Dette også være skrevet til læsere, der i debatsporet har efterlyst at Journalisten konfronterede dem, som restaurant Manfred udpeger med sit kritiske opslag.

Samtidig er du kritisk over for titlen – overskriften – som lyder: ”Restaurant Manfreds: »Freelancerne bruger os til at få brød på bordet«.”

Det er et citat fra dig. Du har haft det til gennemsyn og genkendte det som dit eget.

Med venlig hilsen
Fremhævet af Journalisten
Victoria Rogena Holst Poulsen
29.06.15 09:04
Helt ærligt, så synes jeg, at
Helt ærligt, så synes jeg, at mange i denne kommentartråd bør køle lidt af. Jeg ser på ingen måde, at denne artikel "hænger freelancere ud" i generel forstand. Det er en historie baseret på en erfaringskilde - intet andet.

Jeg sidder på ingen måde tilbage med en følelse af at freelancere generelt står for skud i denne artikel, tværtimod sidder jeg tilbage med en følelse af, at vores ubeskyttede titel som journalister måske bliver en anelse misbrugt.

For selvfølgelig er der da "rigtige" freelancere, der kunne finde på at "arbejde" på denne måde, så kan vi måske bare diskutere, hvorvidt de nu er "rigtige" journalister, men der er altså også en overvejende sandsynlighed for, at der er tale om fx bloggere eller andre, der ser muligheden for at score sig gratis restaurantmad ved at trække pressekortet.

Jeg har personligt hørt om indtil flere tilfælde, hvor bloggere netop forsøger sig med at "trække det fiktive pressekort", når de skal ud at spise, i håb om at maden så er gratis. - Det samme gør sig gældende i forhold til at få tilsendt produkter til anmeldelse.

Jeg synes, at Manfreds fortjener et skulderklap. De har forstået, hvad "rigtig" journalistik er i forhold til deres branche og er i stand til at takke nej til krejlerne.

Den egentlige diskussion bør efter min mening gå på, hvorvidt freelancebranchen virkelig er så presset, at dette er nødvendigt (hvis det altså ER freelancere)? Eller er der behov for en diskussion omkring etik ved anmeldelsesgenren? Eller er det blevet for nemt at få pressekort og agere journalist?
Fremhævet af Journalisten