René Fredensborg: Kammerateri udbredt blandt filmjournalister

Danske kulturjournalister er alt for fedtet ind i filmbranchen. Sådan lyder kritikken nu fra journalist René Fredensborg, der i de seneste dage har været genstand for stor diskussion efter Fredensborgs "skandaleartikel" om filmstøttesystemet.
16.02.2011 · 11:57

Danske kulturjournalister er alt for fedtet ind i filmbranchen. Sådan lyder kritikken nu fra journalist René Fredensborg, der i de seneste dage har været genstand for stor diskussion efter Fredensborgs "skandaleartikel" om filmstøttesystemet.

René Fredensborg kom voldsomt i vælten på grund af sin artikel i det nyeste nummer af filmmagasinet Ekko. Her beskriver han i detaljer, hvordan han oplevede den danske filmbranche som gennemsyret af nepotisme og kammerateri.

Men den efterfølgende dækning har mest af alt handlet om et par striber coke på et toilet i Snekkersten. Og hvordan en filmkonsulent blev fyret for netop at sniffe coke. Men slet ikke om det principielle, mener han.

»Der har været virkelig stor interesse, men den har ikke handlet om substansen i artiklen - interessen har handlet om mine metoder og min person,« siger han i et interview med Journalisten.dk.

»Prøv lige at tænke over, at kultur- og filmjournalisterne slet ikke har taget denne sag op. De har slet ikke taget denne sag alvorligt.«

René Fredensborgs artikel i Ekko beskriver hans vej gennem det danske filmstøttesystem. Han arbejder således i øjeblikket på en film om det danske dagpengesystem, og filmen kom i første omgang med i TV 2's og DFI's konkurrence "Her er Danmark".

Konkurrencen skal blandt andet give chancen til uprøvede talenter, men med deltagere som de etablerede navne Maya Albana og Anders Gustafsson får konkurrencen hurtigt »et skær af gammel elevfest for de indviede«, skriver han i artiklen.

Ifølge René Fredensborg er der således intet ønske blandt danske kulturjournalister om at kigge kritisk på filmbranchen. De er nemlig selv en del af kammerateriet, påstår han.

»Holdningen til min artikel blandt filmjournalister er: Åh nej, skal vi nu til det her igen. Hele den branche er indspist - det gælder også filmjournalisterne. Ingen har taget denne sag alvorligt,« siger han til Journalisten.dk.

»Medierne interesserer sig for skandalen (med filmkonsulenten, red.), men den bagvedliggende nepotisme i branchen bliver simpelthen ikke taget seriøst. Næ, forargelsen over mine metoder stortrives i stedet.«

Han medgiver, at skandalen med filmkonsulenten, der sniffer coke sammen med en ansøger til støttepenge, også har været med til at drive historien frem og sætte den på dagsordenen.

»Men jeg har sådan lidt et dobbelt forhold til skandalen. Den tager rigtig meget af omtalen, men uden skandalen havde medierne aldrig nogensinde taget denne her diskussion op,« siger han.

I artiklen i Ekko sender René Fredensborg alvorlige anklager af sted mod et filmstøttesystem, mange betegner som verdens bedste. Han anklager navngivne folk for uduelighed og nepotisme. Og nu anklager han danske kulturjournalister for at ligge i med branchen. Selv mener han bare, han skriver sandheden.

»Jeg kan pege fingre, fordi jeg ikke er fedtet ind i filmbranchen. Jeg er bare en fyr, der bor rundt om hjørnet, og jeg kan se på dette her udefra.«

Kommentar

16/02/2011 - 15:21

Kristoffer Gravgaard

Se også Renes egen blog om sagen her

http://avisen.dk/blogs/refr/taenk-paa-dem-udenfor-paprika_29084.aspx

18/02/2011 - 11:36

Christina Rosendahl, Filminstruktør

Punkt 1. Hvis du ville have haft en mere prinicpiel debat så skulle du nok have skrevet noget mere substantielt om emnet. Punkt 2. Du kunne have droppet navnet på den pågældende konsulent, for det tager den opmærksomhed, du ønsker til din debat. Punkt 3: Drop gonzo-stilen. Gonzojournalistisk handler ikke om at debattere og sætter dagsordener i det offetlige rum. Det er en kunstnerisk form for journalistisk, der handler om en eneste ting, nemlig dig selv. Derfor forlader debatten aldrig din person. Punkt 4: http://on.fb.me/grSzKe

Seneste jobopslag

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Idérig og ambitiøs SoMe-manager til Dansk Erhverv

Dansk Erhverv
Ansøgningsfrist: 15.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Udviklingsproducer hos SAM Productions

SAM Productions
Ansøgningsfrist: 14.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Senior Corporate Communication Manager

LEGO Koncernen
Ansøgningsfrist: 14.11

Erfaren kommunikationskonsulent til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 14.11

Pressechef til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 16.11

Kommunikationsmedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 15.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist/bibliotekar/sekretær med flair for IT

Dansk Sprognævn
Ansøgningsfrist: 15.11