search

Reklame-Riis

Bjarne Riis har en kontrakt med B.T., der forpligter ham til at gøre reklame for avisen og skrive i den. Han tipper desuden B.T. om sit privatliv - alligevel mener sportsredaktøren, at B.T. holder den journalistiske fane højt.

Bjarne Riis har en kontrakt med B.T., der forpligter ham til at gøre reklame for avisen og skrive i den. Han tipper desuden B.T. om sit privatliv – alligevel mener sportsredaktøren, at B.T. holder den journalistiske fane højt.

I marts 1996 underskrev Bjarne Riis og B.T.s marketingafdeling en toårig aftale, der blev forlænget for yderligere to år i foråret 1998. Aftalen er forhandlet på plads af Bjarne Riis' manager, reklamemanden Ole Frederiksen, og betyder, at B.T. er det eneste dagblad, der må bruge billeder af Tour de France-vinderen i forbindelse med reklamefremstød i annoncer, kiosker og ved busstoppe-steder.
Desuden har cykelhelten skrevet under på, at han stiller op til arrangementer, hvor for eksempel læserne kan ringe til ham på B.T., ligesom Riis har forpligtet sig til at skrive på B.T.s sportssider.
Kilder på B.T. oplyser, at Bjarne Riis koster et »anseeligt beløb«, hvilket marketingchef på B.T. Hanne Kierstein ikke vil kommentere. Men hun lægger omvendt ikke ét sekund skjul på, at samarbejdet med Riis er forbilledligt:
»Det virker godt. Vi sælger mange aviser i de perioder, vi bruger ham,« siger hun og forklarer, at det er altafgø-
rende for valget af Riis, at han har stor gennemslagskraft over for netop B.T.s kernelæsere:
»Riis er en folkehelt,« siger hun. »De helte, der er inden for sportens verden, står for noget meget positivt, det vil vi rent kommunikationsmæssigt gerne kobles op på som avis.«

B.T. bakker Riis op
Når positive og folkelige helte er så vigtige for salget af B.T., kan det virke påfaldende, at B.T.s redaktion under Tour de France har brugt mange redaktionelle kræfter på at vedligeholde cykelrytteren Bjarne Riis' gode ry og rygte.
Ét eksempel:
Da den brede folkelige appel for eksempel blev udfordret af ordene »Bjarne Riis er en kujon« – serveret af konkurrenten Ekstra Bladet den 27. juli – affyrede B.T. kort efter det præcist modsatrettede signal:
»Familien Danmark: Giv Riis fred,« lød rubrikken på en stort opsat artikel, hvor læsere tilkendegav, at det var synd for Riis, at visse dele af pressen blev ved at spørge Riis, om han nogensinde havde været dopet. Samme dag bringer B.T. en artikel med rubrikken »TAK« og denne indledning: »Det er en rørt Bjarne Riis, der siger tak for støtten fra B.T.-læserne.«
Med andre ord – en dækning, der genskaber helten Bjarne Riis og forener ham med læserne. Og dermed også en artikel lige efter marketingafdelingens hoved. Marketingchef Hanne Kierstein erkender da også, at det ville være nærmest utænkeligt, at B.T. kaldte Bjarne Riis en kujon.
»Det har intet med aftalen med Riis at gøre, hvad B.T. skriver på forsiden, men jeg kunne omvendt aldrig forestille mig, at B.T. ville skrive »kujon« om Bjarne Riis. Jeg mener ikke, at han har opført sig som en kujon, derfor ville det ikke passe til vores produkt af skrive det,« siger Hanne Kierstein – der har denne generelle vurdering af redaktionens udnyttelse af aftalen med Riis:
»Jeg synes redaktionen gør det rigtigt godt.«

Lidt mere Riis
Aftalen med Riis sikrer, at B.T.s sportredaktion på marketingafdelingens budget kan bringe en række klummer, hvor Bjarne Riis fortæller om livet som cykelrytter.
Igen griber de redaktionel-le og marketing-mæssige interesser ind i hinanden – marketingchef chef Hanne Kierstein:
»Det har en markedsføringsmæssig værdi at kunne sige, at Riis skriver i avisen. Han er en del af vores stab. Læserne får lidt mere Riis i B.T., end de gør andre steder.«
Præcis samme aftale har avisen med målmand Peter Schmeichel – og avisen har ikke undladt at fortælle læserne om det tætte redaktionelle samarbejde med de to stjerner. Det skete under overskriften »B.T.s nye dynamiske duo« sidst i marts 1996: »Riis og Schmeichel (har) fundet tiden – og lysten – til en ny karriere: Som sportsjournalister og kommentatorer i B.T.«
Inden Ole Frederiksen henvendte sig til B.T. med tilbudet om en aftale med Riis, forsøgte han sig hos Ekstra Bladet, der tidligere havde haft Schmeichel i staben. Ekstra Bladet takkede dog nej.
Steen Ankerdal, der i dag er sportschef på Berlingske Tidende, men dengang havde samme position på Ekstra Bladet, forklarer:
»Jeg sagde nej tak til at få Riis på Ekstra Bladet kort før Tour de France i 1996. Min erfaring med Peter Schmeichel var, at det er svært at få til at fungere.«
Og generelt synes Ankerdal, at kontrakter, hvor sportsfolk både skal fremstå som positive salgsmagneter og skrive i bladet, er problematiske.
»Jeg synes ikke, man kan indgå redaktionelle aftaler med en mand, der skal fungere som rollemodel for bladet. Man kan jo risikere, at det er marketingafdelingen, der bestemmer, hvad der skal på forsiden, eller at nogen tror det. Konklusionen er – lad være. Alene mistanken er et stort nok problem i sig selv,« siger Steen Ankerdal.

Solo-scoopet Anne Dorthe
Få måneder efter, at den dengang relativt ukendte og ikke særligt folkelige Bjarne Riis blev B.T.-skribent, vandt han verdens mest prestigefyldte cykelløb. Dermed blev hans reklameværdi og gennemslagskraft med ét mangedoblet. Bjarne Riis har ikke efterfølgende forsøgt at presse citronen over for B.T. – der tværtimod har fået meget for pengene.
Riis har til dato leveret ikke mindre end 28 klummer til B.T. De skrives primært af sportsredaktør Bo Mikael i samarbejde med Riis, men det sker også, at marketingafdelingen giver gode råd og tip til redaktionen.
Bo Mikael lægger ikke skjul på, at de mange samtaler med Bjarne Riis om rytterens klummer, har skabt et nært tillidsforhold mellem redaktør og skribent. Det kulminerede, da B.T. i januar 1998 foran flokken af halsende ugeblade og ikke mindst foran Ekstra Bladet, kunne bringe den bekræftede historie om forholdet mellem Bjarne Riis og håndboldspilleren Anne Dorthe Tanderup:
»Ja, Anne Dorthe og jeg er kærester,« fortalte en tydelig bevæget, men alligevel lettet Bjarne Riis i går B.T., efter at han kort forinden havde snakket med sin guld-pige,« skrev Bo Mikael.
»Hvis ikke jeg havde siddet i den her stol på det tidspunkt, hvor marketingafdelingen havde lavet en kontrakt med Riis, så havde vi ikke haft den historie,« siger Bo Mikael. »Jeg ringede mange gange, og det kunne jeg gøre, fordi vi havde et godt forhold. Der er ingen tvivl om, at det scoop er en afledt effekt af vores aftale.«
Et scoop, der vel og mærke gav et mersalg på 30.000 eksemplarer, understreger Bo Mikael.

Vandtætte skotter
Men selv om »sportsjournalisten« og den ene halvdel af den »dynamiske duo« – i ét ord Riis – således nærmest er at betragte som en kær kollega og uvurderlig kilde, der tilmed også betragtes som en guldfugl af den marketingafdeling, der betaler hans artikler, afviser sportsredaktør Bo Mikael, at B.T. nærer andre interesser end de rent journalistiske, når avisen skriver om Riis:
»Jeg ved godt, at enhver kan skyde mig i skoene, at det ikke kan passe, at det ikke påvirker journalistikken, at vi har en aftale med Riis. Men det vil jeg påstå, at det ikke gør,« siger Bo Mikael. »Men selvfølgelig bare det, at tanken opstår, det giver os jo et problem. Ingen tvivl om det.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen