Som Journalisten skrev mandag, er der kommet en bølge af sponsorerede podcasts. GoMore sponsorerer Morten Resens podcast, Sparekassen Kronjylland sponsorerer ’Borgen Unplugged’ med fætrene Henrik og Thomas Qvortrup, Det Nationalhistoriske Museum sponsorerer Netudgavens podcast ’Kongerækken’, og Politikens ’Skyggekabinettet’ var sponsoreret af Telia.
Ifølge Sten Schaumburg-Müller, professor fra Juridisk Institut ved Syddansk Universitet, må podcasts ikke indeholde skjult reklame.
»Markedsføringsloven paragraf 4 forbyder skjult reklame – at man lader, som om at en reklame er noget redaktionelt. Man skal kunne høre, at det er en reklame,« siger han.
Er der ud over Markedsføringsloven andre regler, man skal overholde?
Hvis mediet er tilmeldt Pressenævnet (som fx Politiken.dk), skal de vejledende presseetiske regler desuden overholdes. Det vil sige, at der skal være et klart journalistisk kriterium for offentliggørelsen.
Må værterne selv lægge stemme til reklamerne?
Ja, det skal bare være tydeligt, at det er en reklame
På tv ligger reklamerne i blokke før og efter programmerne. Er det i orden, at sponsorerede indslag ligger midt inde i en podcast?
Der er ikke regler for, om det er i midten eller i begyndelsen.
Skal der være lyden af en skiller, så man kan høre, at nu kommer reklamen?
Nej, bare det fremstår tydeligt, at det er en reklame. Man kan sætte en skiller ind for at være på den sikre side, men det er ikke nødvendigt.
Skal podcasts overholde den såkaldte reklamebekendtgørelse om sponsorering i radio med mere?
Nej, reklamebekendtgørelsen omfatter kun on demand-programmer med billeder.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Og her troede jeg kun det var Amerikanske podcasts, hvor Værterne selv lage egen stemme til hvert reklame-indlæg.
.... Og der var den så. Tak :)