Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
09:26 18.07.2022 Ritzau

Regeringen vil indføre mærkater på retoucherede billeder

Huden er glat uden spor af linjer, bumser eller skønhedspletter. Læberne er fyldige, og øjnene unaturligt store.

Sociale medier flyder over med retoucherede fotos og videoer, som spejlbilledet hjemme på badeværelset kan have svært ved at leve op til.

Det er baggrunden for, at erhvervsminister Simon Kollerup (S) vil indføre en obligatorisk statslig mærkningsordning for retoucherede reklamebilleder.

“Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en sådan ordning må formodes at bidrage til at reducere det pres i forbindelse med urealistiske kropsidealer, som ikke mindst børn og unge udsættes for,” hedder det blandt andet i lovudkastet.

Mærkningen skal gælde reklamer på alle medier og platforme. Også influencere, der reklamerer for tøj, sko eller andre produkter.

Hos Børns Vilkår har de længe efterlyst en lovgivning. Digital medieekspert Camilla Mehlsen siger, at kropsidealer fylder så meget på de sociale medier, at det er nødvendigt at beskytte med lovgivning.

En nylig undersøgelse fra organisationen viser, at de forskønnede reklamebilleder påvirker børn og unges egen digitale adfærd. 38 procent af pigerne i 9. klasse ændrer i billeder af sig selv, før de lægger dem på sociale medier.

Med den nye lovgivning vil Danmark følge flere andre lande. Herunder Norge, som 1. juli har gjort det lovpligtigt at skrive “retoucheret person”, hvis billeder i reklamer og annoncer er forskønnet.

SENESTE NYT

Flere nyheder