Regeringen vil give ugeaviser mediestøtte – lokalgigant jubler

Det er ikke kun dagblade, der skal have mediestøtte, mener regeringen. I dagens medieudspil er der planer om en ny pulje for ugeaviser. ”Pengene vil gå til mere journalistisk kvalitet,” siger en glad chefredaktør for Jysk Fynske Medier, der udgiver 57 ugeaviser
  • Foto: JydskeVestkysten
    Jysk Fynske Mediers chefredaktør Peter Orry afskedigede sammen med resten af ledelsen i dag fem medarbejdere i mediekoncernen.
05.04.2018 · 16:42

Danske ugeaviser får et tiltrængt vindstød i ryggen, hvis regeringens planer om en ny pulje til ugeaviser bliver til virkelighed.

”Der etableres en pulje med henblik på støtte til distrikts- og ugeaviser i lyset af disse mediers betydning for nyhedsformidlingen i de lokale områder,” kan man læse i regeringens medieudspil, der blev publiceret i dag.

Ugeaviserne er i dag forment adgang til den redaktionelle produktionsstøtte, der finansierer en stor del af dagbladenes produktion: Produktionsstøtten, der løber op i 386 millioner kroner i 2018, betaler op til 35 procent af de enkelte dagblades redaktionelle omkostninger.

For at få støtte som trykt nyhedsmedie under de nuværende regler skal man udkomme mindst fire gange om ugen. Her kan du se de medier, der fik støtte sidste gang. 

”Hvis man forestiller sig, at den samme procentsats bliver gældende for ugeaviserne, så vil det være en mærkbar støtte til den proces, der handler om at lave endnu bedre journalistik. Det giver os alle sammen en motivation til at satse endnu mere på det,” siger Peter Orry, chefredaktør hos Jysk Fynske Medier, der udgiver 57 ugeaviser.

Han understreger dog, at der endnu mangler information om puljens størrelse.

Vil højne kvaliteten 

Peter Orry, hvis ugeblads-puljen bliver en realitet, hvad vil støtten så blive brugt på?

”Pengene vil gå til mere journalistisk kvalitet,” siger han.

Og dét vil ikke kun være på print.

”Ugeaviserne har også et digitalt liv. Det vil gå til bedre journalistik, bedre formidling på alle mulige måder,” siger Peter Orry.

Han forklarer, at danske ugeaviser generelt arbejder på at styrke den journalistiske kvalitet for tiden.

”Vi arbejder rigtig koncentreret med at lave bedre ugeaviser hos Jysk Fynske Medier. Vi har et redaktionelt udviklingsprojekt i gang. Vi har udviklet koncepter, vi arbejder med målgrupper, og vi forsøger at lave kvalitetsjournalistik. Det er vi kommet et pænt langt stykke med. Men vi skal endnu videre,” siger han.

Oversete ugeaviser

Peter Orry undrer sig over, at ugeaviser ikke har spillet en mere fremtrædende rolle i den danske mediedebat – indtil nu.

”Jeg synes, Mette Bock (kulturministeren, red.) har fat i en meget vigtig pointe, når hun siger, at ugeaviserne er et overset medie. Danmark har over 200 ugeaviser. Og der er 2,5 millioner danskere, der hver uge læser en ugeavis,” siger han.

”Overordnet set synes jeg, der er en rigtig prioritering i udspillet, der går i retning af en øget opmærksomhed på de regionale og lokale medier. Det synes jeg er rigtigt. For 80 procent af danskerne bor uden for København,” siger Peter Orry.

”Og meget af den journalistik, der bliver lavet i de lokale og regionale medier, er den vigtigste journalistik, der bliver lavet i Danmark, fordi den handler om det, der sker der, hvor danskerne bor, og om politiske beslutninger, der har stor betydning for danskernes dagligdag.”

”Jeg synes, hensigten i udspillet er rigtig. Og godt set. I den danske mediedebat er der sjældent nogen, der taler om ugeaviser. Men det er der så nu,” siger han.

Kommentar

Seneste jobopslag

Ritzau søger journalist til nyhedsredaktionen

Ritzau
Ansøgningsfrist: 29.11

Kommunikatør søges til Holbæk Kommune

Holbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 25.11

Navneredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 23.11

Erfaren formidler til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 27.11

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11