search

Redox-hjemmeside om højreradikale er ulovlig

Det var ulovligt, da Redox offentliggjorde en rapport med fotos og navne på personer, der angiveligt er del af et højreradikalt netværk. Datatilsynet har nu fået Redox' hjemmeside lukket.

Det var ulovligt, da Redox offentliggjorde en rapport med fotos og navne på personer, der angiveligt er del af et højreradikalt netværk. Datatilsynet har nu fået Redox' hjemmeside lukket.

Det venstreorienterede researchkollektiv Redox offentliggjorde i sommer en kontroversiel rapport. I rapporten udpegede de en lang række navngivne personer som medlemmer af højrenetværket ORG. Redox' research lå også til grund for en stribe artikler i Politiken.

Men nu har Datatilsynet afgjort, at offentliggørelsen af rapporten på Redox' hjemmeside er ulovlig. Det skriver Berlingske.dk.

Datatilsynet kræver i et såkaldt påbud til netudbyderen Surftown i dag, at de lukker Redox' hjemmeside. Datatilsynet har ifølge Berlingske.dk tidligere bedt Redox fjerne rapporten, men uden at få svar.

»Rapporten på www.redox.dk/org indeholder efter Datatilsynets vurdering følsomme oplysninger omfattet af persondatalovens paragraf 7, stk. et. Endvidere fremstår rapporten som objektive konstateringer/afsløringer med eksponering af oplysninger om en stor personkreds. Dermed kan hensynet til ytringsfriheden efter tilsynets opfattelse ikke føre til, at Researchgruppen Redox' behandling af personoplysninger er undtaget fra persondataloven,« skriver tilsynet til Surftown.

Ifølge Berlingske.dk lagde Surftown Redox' hjemmeside ned i går, da det ikke var muligt kun at fjerne rapporten. Siden er stadig nede i skrivende stund.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen