Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
11:15 01.07.2022 Ritzau

Redigerede billeder i norske reklamer skal fremover markeres

Norske reklamer skal fremover deklarere, hvis læberne er redigeret større, mavemuskler mere markeret og huden glattere.

Med andre ord er det fra fredag blevet en lov i Norge, at redigerede billeder i reklamer og annoncer tydeligt skal markeres med teksten “retoucheret person”. Det skriver avisen VG.

Målet med loven er at modvirke kropspres og unaturlige kropsidealer.

“Man skal blive opmærksom på, hvad der ikke er naturligt. Vi ønsker mindre brug af retoucherede billeder,” siger børne- og familieminister Kjersti Toppe fra Senterpartiet til VG.

“Det er en måde, hvorpå myndighederne kan være med til at mindske noget af det kropspres, som de unge oplever,” lyder det videre.

Loven blev vedtaget sidste år, hvor et flertal i Norges Storting stemte for forslaget.

Den er en opfølgning på en lov, der blev indført i 2021, hvor influencere skulle markere redigerede billeder i sponsoreret indhold.

SENESTE NYT

Flere nyheder