Redaktør:»Der skal være højt til loftet på eb.dk«

Modsat NRK og pol.dk ønsker eb.dk ikke at indføre grundigere brugerregistrering af netdebattørerne for at få en mindre grov tone. »Man skal ikke gøre sig fortjent til at kunne debattere på eb.dk,« siger webredaktøren til journalisten.dk

Modsat NRK og pol.dk ønsker eb.dk ikke at indføre grundigere brugerregistrering af netdebattørerne for at få en mindre grov tone. »Man skal ikke gøre sig fortjent til at kunne debattere på eb.dk,« siger webredaktøren til journalisten.dk
På eb.dk foregår lige nu en voldsom debat, efter en skoleleder fra Odense er blevet anmeldt for racisme, fordi hun har sagt 'jeg er så skide træt af jer muslimer, som ødelægger undervisningen'.

I debatten på eb.dk skriver Claus V for eksempel »Der må da snart være nogen positive historie med muslimer i danmark??? «

John A svarer: »Jeg kan en, om en der blev skudt ned udenfor sin kiosk? eller kan ikke bruges?? «
Og John A igen, efter en debattør ved navn Sofie S.T. skriver, at hun finder bemærkningen diskriminerende:

»Sofie…Hvilket muslimsk land er din mand fra?? siden du farer saadan i blaekhuset omkring muslimer??Virkeligheden er bare vi ikke har en skid andet end problemer med dem konstant og hele tiden…. er det ikke med det ene, saa er det fandme med det andet…. og bare til din info Sofie….. Muslimer vil ikke integreres, de vil have vi skal tilpasse VORES land og VORES kultur til dem…… de kan bare skride….«

De heftige debatter på eb.dk får ikke chefredaktør Geir Terje Ruud til at overveje strammere debatregler, hvor debattørerne for eksempel skal skrive hele deres efternavn.

»Man kan sige mange ting om nationen! Og det er ikke altid, at trolls løfter perspektivet i debatten, men vi giver alle mulighed for at ytre sig frit. Vi skal være åbne for den frie debat, også selvom den nogle gange går over stregen for, hvad jeg personligt foretrækker,« siger han til journalisten.dk

Norske NRK har netop valgt at lukke midlertidigt ned for debatmuligheden på sitet for området Sogn og Fjordane på grund af en grov tone fra anonyme debattører:

 »De er et mindretal, men de ødelægger for den gode debat og glemmer, hvad sagerne egentlig handler om, « siger redaktør Rolf Sanne-Gundersen.

På pol.dk valgte ledelsen sidste år, at debattører skulle oplyse navn, adresse og fødselsdato for at få rettigheder til at debattere på pol.dk. For at blande sig i debatten på eb.dk skal man oplyse navn og telefonnummer.

Geir Terje Ruud synes, der kan være gode tanker i at gøre det lidt mere besværligt for folk at deltage i debatten:

»Men Ekstra Bladet er folkets avis. Alle skal have adgang til at debattere, uden at det bliver for besværligt. Man skal ikke gøre sig fortjent til at kunne debattere på eb.dk. Lige som der er højt til loftet i vores journalistik, skal der også være højt til loftet i debatten på eb.dk. Det er ikke et mål for os, at den bliver for pæn og måske dermed også kedelig,« siger han.

Pol.dk og Information.dk har fremført argumentet, at debatten bliver mere kvalificeret, hvis folk ikke kan bralre ud med deres umiddelbare tanker uden at skulle oplyse ret meget om sig selv.
Til det siger Geir Terje Ruud:

»Vi kunne dag godt overveje at opdele debatten i to, så der var mulighed for at deltage i en debat, hvor man ikke skulle oplyse ret meget om sig selv, og så en debat, hvor man skulle give flere oplysninger for at få ret til at debattere, men jeg synes ikke, at der er eb.dk's opgave at skelne mellem folk på den måde. «

7 Kommentarer

Niels Riis Ebbesen
21. OKTOBER 2012
Re: Redaktør:»Der skal være højt til loftet på eb.dk«

Hvis der ikke er noget at være uenige om, så bliver en debat ret hurtig kedelig og uinteressant...

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Luci Smith
21. OKTOBER 2012
Re: Redaktør:»Der skal være højt til loftet på eb.dk«

Jeg deltager på debatten på Ekstra Bladet. Hvis en kommentar er, efter min mening for grove, så indberetter jeg den til moderator. Det er jo deres job, at vurdere den slags.  

Selvfølgelig er der masser af folk, som jeg er uenige med, men der er der også på The Guardian.uk, hvor jeg også deltager i debatten.  

Ulrik
21. OKTOBER 2012
Re: Redaktør:»Der skal være højt til loftet på eb.dk«

Nationen er noget af det fedeste, vi har, synes jeg. Ekstra Bladet har givet brugerne mulighed for at kommentere på næsten alle artikler - ikke bare de artikler og emner, man lige føler for på redaktionen, som det for eksempel er tilfældet hos Politiken. 

Hvem siger, at en debat nødvendigvis behøver udvikle sig til en nuanceret, tankevækkende og udbytterig oplevelse? En debat handler om at lade folk komme til orde, uanset hvad de har at sige. Og nej, folk diskuterer ikke atomfysisk og relativisme på Nationen, men det er jo som at brokke sig over, at de ikke sælger Audier hos en BMW-forhandler.  

Jeg synes, EB og Nationen skal fortsætte i deres nuværende spor. Ekstra Bladet er den eneste avis, der har en sund debatkultur knyttet til hele sidens indhold. Det kunne mange andre netaviser lære noget af, for brugerne vil jo gerne kommentere på indholdet, men det er, som om de ikke tør.  

Niels Riis Ebbesen
19. OKTOBER 2012
Re: Redaktør:»Der skal være højt til loftet på eb.dk«

 

 

Hej Geir Terje Ruud

Jeg har prøvet at deltage i debatterne på EB.dk, og jeg kan helt bestemt se det fornuftige i, at der skal være plads til alle, og det er også en sund tankegang, at der kun skal modereres så lidt som overhovedet muligt, folk som deltager i og læser on-line debatter, må selv lære at sortere mellem skidt og kanel.

Men jeg har dog forholdsvis hurtigt lært, at hvis man virkelig har et budskab eller pointe som man vil ha' frem i en kommentar på EB.dk, så skal man kun bruge tid på at skrive kommentarer til helt nye artikler, så ens indlæg er blandt de 5-10 første i tråden. 

Det er nemlig sådan, at trådene på EB.dk ret hurtigt bliver fyldt op med de såkaldt "on-lineres", hvor folk skyder korte og mere eller mindre irrelevante bemærkninger af. 

Disse "on-lineres" kunne begrænses ved, at hver debattør max kan skrive to eller tre indlæg i hver tråd, for så vil de nok prioritere deres kommentarer på en måde, så alle får mest muligt ud af dem.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 

 

Lars B. Jørgensen
19. OKTOBER 2012
Re: Redaktør:»Der skal være højt til loftet på eb.dk«

Point taken. Men så lad mig uddybe. Nationen.dk er af en karakter, så den i dag nærmeste har lagt navn til begrebsliggørelsen af internettets problematiske debatkultur når den er værst. Frådende, rabiat, tonedøv og helt uden evne til bare at holde sig nogenlunde til emnet.

Jeg stoppede for længe siden med at følge denne form for "folkets talerstol", der som udgangspunkt var smuk. Resultatet er dog nedslående. Jeg vil gerne se bare tre eksempler på en diskussion, der har udviklet sig udbytterigt, nuanceret og tankevækkende i nationen.dk regi. Kan du hoste dem frem? Det tror jeg nemlig ikke.

Når nationen.dk ikke er afgået ved døden under hensyn til det meget aktuelle hjernedødskriterie, kan det kun være fordi der trods alt stadig er klik og kroner i at lade folk fråde løs. Men det er blevet et sted, ethvert tænkende menneske løber skrigende væk fra. Der er så mange andre og mere relevante steder at komme til orde. Og jeg vil fastholde, at højt til loftet er en meget vidtløftig betegnelse. Lavpandet er også en mulighed...

I alle artikler, hvor der er en fare for racistiske ytringer, har I jo opgså for længst lukket kommentarmuligheden. Så højt - eller lavt - skal der åbenbart heller ikke være.

god weekend

mvh

Flere