Dennis Christiansen er ny redaktør for Magasin K. Han vil skabe et magasin, som alle i kommunikationsbranchen bliver nødt til at læse.
Dansk Journalistforbunds magasinudgivelse om kommunikation, Magasin K, har fået ny redaktør. Ansvaret tilfalder den 33-årige Dennis Christiansen, der i efteråret valgte at gå freelance efter fire år som redaktør for mandebladet M!
Nu bliver freelance-tilværelsen altså kombineret med redaktørstillingen, der løber for de næste otte udgivelser over to år.
Hans mål for Magasin K er at skabe et blad, der skal være et mødested og en fælles platform for alle i branchen
»Jeg vil lave et blad, som alle i kommunikationsbranchen bliver nødt til at læse,« siger Dennis Christiansen til Journalisten.dk
Bag sig har han en uddannelse som cand.mag i medievidenskab efterfulgt at syv års erfaring fra magasinbranchen med blandt andet redaktørstillinger på Frikvarter, Chili og M!. Han glæder sig til at kunne gå mere i dybden hos Magasin K
»Vi skal have et tungt, fagligt fokus. Vi skal kunne introducere ny kommunikationsteori og se på de nyeste trends – også fra udlandet,« siger Dennis Christiansen.
Han ser det ikke som et problem, at han ikke selv har praktisk erfaring fra kommunikationsbranchen.
»Jeg er kommunikationsnørd, og jeg glæder mig til at kunne trække mere på min viden fra min uddannelse, end jeg har gjort tidligere,« siger den nye redaktør, der glæder sig til at skifte både emnefelt og målgruppe.
»Der, hvor jeg er i mit liv, synes jeg, kommunikation er mere interessant er gå i dybden med end D-skålsbryster,« siger Dennis Christiansen.
Han tror, overgangen fra M! til K vil blive flydende, fordi han kan trække på sin magasinfaglighed. Og netop dén faglighed er, hvad han selv mener, han kan tilføre bladet.
»Jeg kan kommunikere kort, præcist og underholdende. Det lærer du i magasinbranchen. Hvis det kan kombineres med det mere dybe stof, så kan du skabe et blad, som folk bliver nødt til at læse,« siger han.
Næste udgave af Magasin K udkommer den 10. marts, og det bliver første udgivelse med Dennis Christiansen bag roret. Magasin K udkommer kvartalvis til alle medlemmer af Dansk Journalistforbund og bliver udsendt sammen med Fagbladet Journalisten.
4 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Karin Sloth som redaktør formåede at få strikket et meget relevant og læseværdigt blad sammen, og kan den nye redaktør følge linien op, er det ikke så ringe.
Kommunikationsområdet er et nyt område; ialt fald meget, meget nyt i forhold til journalistikken. Derfor er der behov for at finde ud af en fællesnævner, hvilket der kan gå en rumtid med - hvor forholdet også er det, at kommuniktionsområdet ikke blot har kritiske journalister men også uddannede fra universiteterne og sågar de mange HK-ere, der blot for få år siden dominerede de offentlige forvaltninger.
Og når man ser på de private virksomheder, kan en medarbejder godt være mere marketingmedarbejder med slag for øje, end noget som helst med noget der ligner dialog.
Men generetl set er netop dialogen, noget der ikke fungerer i forhold til kommunikationsgruppen, helt generelt, der idag alene handler om information.
Når problemer spidser til, og medarbejdere og borgere, siger at man bliver talt ned til, er svaret i dag typisk: Det tyder på, at vi ikke har forkalret os godt nok.
AK, ak - nej, problemet er, at kommunikationsfolkene har svigtet, og ikke sikret borgere og medarbejdere i dialogen.
Jeg håber, at fagligheden kommer til at blive, hvad betegnelsen lover - en skønne dag..
Når det sker, kan der komme gode kritiske artikler med kant på..
Hej Mads
Jeg har forgæves ledt efter beskrivelse af redaktionel linje - om redaktørens beføjelser/om artikler skal godkendes osv. - på Magasinet Ks site på journalistforbundet.dk.
Men du kan læse lidt i denne her nyhed, som jeg fandt under min søgen. Jeg ved ikke, hvad man i journalisternes forbund mener med udtrykket "strategisk udgivelse".
vh Lotte.
Magasin K får forlænget forsøgsperioden i et år med forhøjet budget
Det vedtog Dansk Journalistforbunds hovedbestyrelse her til formiddag.
- Jakob Elkjær
Om:Efter positive læserreaktioner og tilfredshed fra politikerne i Dansk Journalistforbund valgte hovedbestyrelsen i går at lade Magasin K fortsætte i en forsøgsperiode på endnu et år.
Bladet udkommer fire gange om året sammen med fagbladet Journalisten.
Samtidig blev budgettet hævet fra 840.000 til maksimalt 1.100.000 kroner. Blandt andet forhøjes freelancebudgettet med en målsætning om at lave flere dagsordensættende historier.
Hovedbestyrelsen diskuterede blandt andet, om Magasin K stadig skulle udgives direkte af Dansk Journalistforbund med Mogens Blicher Bjerregård som ansvarshavende redaktør, eller om bladet i stedet skulle udgives i regi af Journalisten med redaktionel uafhængighed.
Der var dog bred enighed om, at det skulle være en såkaldt strategisk udgivelse udgivet direkte af DJ.
»Målet har været, at magasinet skulle være med til at folde kommunikationsområdet ud i DJ-regi, hvor DJ er i konkurrence/samarbejde med en række andre organisationer,« lød det i sagsfremstillingen.
Karin Sloth fortsætter som freelanceansat redaktør af magasinet.
Er der ikke redaktionel frihed på Magasinet K? Uddyb venligst, tak.
Det er nok de færreste kommunikatører, der vil mene, at de er nødt til at læse et magasin uden redaktionel frihed;o)