Rasmussen: Berlingske Nyhedsbureau kan vinde

Berlingske Nyhedsbureau og Ritzau skal slås på originalitet og nichestof, og det traditionelle nyhedsbureau er fortid. Berlingske kan godt vinde den kamp, skriver Mandag Morgens Erik Rasmussen i Journalisten.
Berlingske Nyhedsbureau og Ritzau skal slås på originalitet og nichestof, og det traditionelle nyhedsbureau er fortid. Berlingske kan godt vinde den kamp, skriver Mandag Morgens Erik Rasmussen i Journalisten.

Berlingske Nyhedsbureau starter en kamp mellem nyhedsbureauer, der vil minde om den, der står mellem dagbladene. Det skriver Mandag Morgens chefredaktør og adm. direktør, Erik Rasmussen, i en analyse i Journalisten, der udkommer i dag onsdag.
Han mener, Berlingske Nyhedsbureau må vælge, om de vil satse på standardiseret nyhedsformidling eller 'målrettet intelligence'. Det første er ved at være fortid.
»De traditionelle nyhedsbureauer var en integreret del af dagbladenes storhedstid – dengang en bred nyhedsdækning var et konkurrenceparameter. Det behov er stærkt reduceret, hvis det overhovedet eksisterer. De store mediehuse – nationalt som internationalt – bliver stadig mere selvhjulpne i deres nyhedsjagt,« skriver Erik Rasmussen.
Derudover har internettet overtaget nyhedsbureauernes rolle og leverer hurtige opdateringer fra hele verden døgnet rundt, mener han. Det har ført til, at de trykte medier er blevet mere specialiserede og mindre afhængige af en generel nyhedstjeneste.
»Den redaktionelle intelligence – kompetencen til konstant at kunne sætte dagens nyheder i et nærværende og relevant perspektiv for de enkelte læsergrupper – bliver et altafgørende konkurrenceparameter for ethvert bladhus,« skriver Erik Rasmussen.
Det åbner et nyt marked for nyhedsbureauer, som Berlingske har gode forudsætninger for at gebærde sig på. 
»Hvis Berlingske forfølger den ambition og gør bureauet til en generel løftestang for en ny målrettet nyhedsforståelse og nyhedsudvikling i Huset, kan det betyde et gennembrud og bidrage til en stærkere positionering af virksomhedens medieprodukter. Og måske blive en rollemodel for andre bladhuse. Men det er ikke gjort alene med etableringen af bureauet. Det betinger også et ændret mindset blandt ledere og medarbejdere, især i redaktionerne,« skriver Erik Rasmussen.
Han mener, Ritzau skal passe på med at undervurdere Berlingske Nyhedsbureau og koncernchefLisbeth Knudsens høje ambitioner.
»Bureauets >(Ritzaus, red.) formand, Erik Bjerager, mener ikke, der er et eksternt marked for Berlingskes nyhedsbureau. Han kan have ret i, at der næppe er plads til både Ritzau og Berlingske. Men ikke nødvendigvis i, at Ritzau bliver den sandsynlige vinder. Det bestemmes udelukkende af, hvem der demonstrerer den stærkeste innovationskraft og evner at udfolde den. Her ville jeg være varsom med at undervurdere Berlingske Media,« skriver Erik Rasmussen.
Rettelse: I den trykte udgave af analysen står to steder 'Infopaq', hvor der rettelig skal stå 'Newspaq'.

0 Kommentarer