search

RAPPORTEN FRIFUNDET

Det var ikke en overskridelse af ytringsfrihedens grænser, da DR-journalist Jens Olaf Jersild i en udgave af Rapporten antydede, at producenten af slankemidlet Nupo vil »bedrage verden«. Det fastslog retten i Gladsaxe den 13. juli.

Det var ikke en overskridelse af ytringsfrihedens grænser, da DR-journalist Jens Olaf Jersild i en udgave af Rapporten antydede, at producenten af slankemidlet Nupo vil »bedrage verden«. Det fastslog retten i Gladsaxe den 13. juli.

»Der er ikke tale om, at Jersild introducerer en sigtelse eller en beskyldning. Han laver et ordspil, rettet mod en annonce, som Nupo-producenten selv har indrykket,« forklarer DR og Jersilds advokat Tyge Trier.

Rapporten gav i oktober 1997 en række slankemidler en kritisk behandling. Slankemidlet Nupo var ikke blandt de nævnte, og producenten indrykkede derfor selvpromoverende avisannoncer med overskriften: »Verden vil bedrages. Vi vil ikke være med.«

Men i en opfølgende udsendelse i december afslørede Rapporten, at en overlæge, der anbefaler sine klienter brugen af Nupo, får procenter af omsætningen. Rapporten dokumenterede også, at folk i længden kunne tage mere på, end de tabte.

»Hvordan kan man alt det, medmindre man netop vil bedrage verden?« spurgte Jersild retorisk, mens han viste Nupos avisannonce frem.

I frifindelsen lægger dommeren netop vægt på, at Jersilds ord er en reaktion på Nupos eget udspil. Det er »ikke en fornærmende sigtelse,« lyder dommen, som Nupo-producent Oluf Mørk A/S har anket.

Omvendt blev DR-Online dømt til at fjerne pressemeddelelser med ordlyden: »Nupo vil bedrage verden«. Dommeren mener, at udsagn, der står tidsubegrænset på Internettet, med tiden kan blive ulovlige, fordi læserne har glemt den oprindelige sammenhæng. Denne afgørelse har DR anket.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen