Rapport om DHK i medierne

Offentliggørelsen af rapporten om "Den Hemmelige Krig" har affødt en mindre mediestorm. Her er links til artikler, blogindlæg og indslag om rapporten.

Offentliggørelsen af rapporten om "Den Hemmelige Krig" har affødt en mindre mediestorm. Her er links til artikler, blogindlæg og indslag om rapporten.

I Deadline onsdag den16. august havde Kurt Strand inviteret Mette Bock, talsmand for undersøgelsesgruppen bag rapporten, til en holmgang med først Jens Hald Madsen (MF for V) – dernæst David Trads, chefredaktør på Nyhedsavisen og en af de argeste kritikere af dokumentarfilmen.

Samme Trads kalder i dag rapporten for "Pinlig hvidvask af fup-film", mens Mette Bock svarer igen under rubrikken "God journalistik?". Trads forholder sig i sit seneste blogindlæg, "Fejlagtig kritik af Nyhedsavisen," til rapportens analyse af Nyhedsavisens dækning af sagen.

Nyhedsavisen skriver i sin journalistiske behandling af emnet, at Den Hemmelige Krig både får tæsk og oprejsning, mens journalistisk chefredaktør, Simon Andersen, allerede natten til i går leverede en lang gennemgang af rapporten på sin blog – og som en kommentar her på Journalisten.

Berlingske Tidende citerer i "Undersøgelse skaber ny debat om 'Den Hemmelige Krig'" en vred Katrine Winkel-Holm for følgende salut vendt mod DRs mediedirektør, Lars Grarup: »Lars Grarup ignorerer kritikken og stiller sig i stedet skulder ved skulder med Christoffer Guldbrandsen mod regeringen. Det er en politisk film, og denne undersøgelse er ikke mere uvildig end den gennemgang, Nyhedsavisen har foretaget«.

I Politiken skriver Tøger Seidenfaden i en kommentar, at "Læren af debatten om dokumentarfilmen 'Den hemmelige krig' er, at vi har fået amerikanske tilstande, når det gælder spin og kontra-spin."

Generelt er aviserne lidt uenige om, hvor vægten skal ligge, når det gælder rapportens konklusioner. Mens Mette Bock fremhæver, at påstanden om, at regeringen ikke fortalte Folketinget hele sandheden om, hvordan USA ville behandle overleverede fanger, bliver dokumenteret i filmen, skriver Jyllands-Posten: Dokumentar gik for langt (kræver password).

Berlingske Tidende lægger også i sin leder, Dokumentation eller indicier, vægten på de kritikpunkter, rapporten rejser over for filmen, og undrer sig over, hvordan DR selv kan opfatte rapporten som en blåstempling.