Rapport: Katastrofeår for amerikanske medier

Annonceindtægterne er faldet med 23 procent på to år, og siden 2001 er én ud af hver femte dagbladsjournalist er røget ud af journalistbranchen. 2009 bliver hårdt for de amerikanske medier, viser ny rapport.

Annonceindtægterne er faldet med 23 procent på to år, og siden 2001 er én ud af hver femte dagbladsjournalist er røget ud af journalistbranchen. 2009 bliver hårdt for de amerikanske medier, viser ny rapport.

Rapporten The State of the News Media, som kan læses på stateofthenewsmedia.org, er trist læsning om et amerikansk medielandskab, som både er i dyb økonomisk krise og under store forandringer: 2009 vil blive et katastrofeår for amerikanske medier.

Således er adskillige amerikanske dagblade allerede gået konkurs i 2000, mens flere har droppet enten papirformatet til fordel for internettet eller har skåret ned på de ugentlige udgivelser. Dagbladene har samlet haft et fald på 23 procent på annonceindtægterne inden for de seneste to år, mens én ud af hver femte journalist, der i 2001 arbejdede på et dagblad, er helt ude af journalistbranchen.

For de amerikanske lokaltv-stationer ser situationen ikke bedre ud. Selv i valgåret 2008, hvor tv-stationerne ellers skulle have scoret kassen på valgreklamer, havde lokaltv-stationerne et fald i omsætningen på syv procent.

Måske knap så overraskende er stigningen i medieforbrugernes brug af internettet, der de sidste to år er vokset med 19 procent. Alene de 50 største internetsites havde en stigning på 27 procent i trafikken, viser rapporten.

0 Kommentarer