Rapport: De digitalt dygtige vinder mediekampen

En stadig mere indædt kamp om brugernes opmærksomhed har ført til, at de medier, der forstår at gøre brug af digitale platforme til at engagere og skabe merværdi for brugerne, vinder kampen om at overleve i medieverdenen.

En stadig mere indædt kamp om brugernes opmærksomhed har ført til, at de medier, der forstår at gøre brug af digitale platforme til at engagere og skabe merværdi for brugerne, vinder kampen om at overleve i medieverdenen.

Det er konklusionen i et nyt forskningsprojekt, som er lavet af Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Det er primært digitaliseringen af nyhedsstrømmen, som har gjort nyhederne til her-og-nu oplevelser, der frem for at berette om det skete er blevet til et kapløb om at være til stede, mens tingene sker. Dermed er reporterens egne oplevelser blevet en del af begivenheden, som reporteren er sendt ud for at dække, skriver Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i en pressemeddelelse om projektet, der vil blive debatteret på en konference 30. april i Falconer Centret på Frederiksberg.

Digitalisering har skabt et tempokrav i medierne, der har ændret kravene til den enkelte journalist om at være først i konkurrencen med kolleger på andre medier. Internettet bruges aktivt til at følge med, så man altid er med og aldrig bagefter:

"Temposkiftet er kun muligt på grund af gennemgribende forandringer på redaktionerne, og i journalisternes arbejdsvilkår. Det er enorme udfordringer, der trækker på både de klassiske og nogle nye journalistiske analyse- og arbejdsmetoder – fx it-generering ved hjælp af interaktive kort, geokodning og robotter," skriver Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

0 Kommentarer