De positive nyheder skal have topprioritet og journalistikken skal være hyperlokal. Sådan lyder opskriften fra Randers Amtsavis, der mener at have opnået en oplagsfremgang på 30 procent på den baggrund.
"Regnvejret kan bare komme an", "Små skoler fredet" og "Endelig hjemme- historien om Danmarks mindste baby, der nu er blevet udskrevet fra hospitalet". Det er eksempler så Randers Amtavis´ forsider efter journalistikken blev revurderet i august 2009. I dag er det blevet et princip, at flertallet af forsiderne skal prydes af positive og ikke kritiske historier.
»Vi skal selvfølgelig være kritiske, hvis der virkelig er noget at komme efter. Men at lave avis ud fra skepsis handler om journalisternes behov og opfattelse af "den fine og rigtige journalistik". Det er ikke læsernes behov. De vil ikke have, at vi træder på deres by og er mavesure. De kritiske historier skal læserne nok selv finde i B.T og Ekstra Bladet,« siger Turid Fennefoss Nielsen, chefredaktør siden august sidste år.
Fokus på 1.033 indbyggere
De nye glade vinkler har umiddelbart fanget læserne. På et år har Randers Amtsavis fået vendt udviklingen og gået fra et katastrofalt oplag på 7.337 i juli 2009 til 9.591 i juli 2010. En anden årsag til opsvinget kan være den nye grad af læserinvolvering.
»Lokaljournalistik kan aldrig nogensinde blive for lokalt. Vi var blevet for nationalt orienterede på avisen før, og det skræmte læserne væk. Vi skal skrive om det, som læserne taler om, når de møder hinanden i supermarkedet. Deres hverdag,« siger Turid Fennefoss Nielsen.
For at forfølge det mål har avisen lavet "verdens længste vox-pop", hvor 2010 borgere har været i avisen med billede og kommentarer om deres by og liv. Avisen har også haft en landsbykampagne. I halvanden måned skulle fx der være to helsider fra landsbyen Harridslev med 1.030 indbyggere. Lokalavisen også har satset på borgerjournalistik og nedsat et Randerspanel med over 200 læsere, som løbende vurderer indholdet.
Mange kampagneabonnenter
»Vi er klar over, at vi har en del kampagneabonnenter, så det bliver spændende at se, hvad efteråret bringer. Det har virkelig været en svær opgave for os journalister at finde så mange glade historier. Men løsningen er klart – vi skal ud i hver en lille afkrog af kommunen, besøge hver en lille idrætshal og skrive om det, som optager folk, hvilket har vist sig at være de positive historier,« siger Turid Fennefoss Nielsen.
I august 2009 blev Randers Amtsavis også omlagt fra at være eftermiddagsavis til at være morgenavis.
3