search

Ramskov: »Det her er ikke aktivisme. Det er markedsføring«

Radio24syv har i nat hængt plakater op i København med et kinakritisk Søvndal-citat - på kinesisk, så Hu Jintao forstår kritikken. Men det handler om markedsføring, ikke aktivisme. »Vi retter spotlyset mod en eviggyldig debat,« siger direktør Jørgen Ramskov til Journalisten.dk. Se plakaten her.

Radio24syv har i nat hængt plakater op i København med et kinakritisk Søvndal-citat – på kinesisk, så Hu Jintao forstår kritikken. Men det handler om markedsføring, ikke aktivisme. »Vi retter spotlyset mod en eviggyldig debat,« siger direktør Jørgen Ramskov til Journalisten.dk. Se plakaten her.

Radio24syv har i nat fyret et kontroversielt reklamekneb af. I ly af mørket har radioens folk hængt 25 plakater op rundt omkring i København. Det fortæller direktør Jørgen Ramskov til Journalisten.dk.

På plakaten er en tekst på kinesisk blæst op. Der er tale om et citat fra udenrigsminister Villy Søvndal, og nederst på plakaten er en dansk oversættelse:

"Vi støtter selvbestemmelse og ikke løsrivelse. Vi støtter tibetanernes krav om autonomi, deres ret til at tale deres eget sprog og dyrke deres egen kultur. Og så vil vi fastholde vores kritik, når kineserne bryder menneskerettighederne i Tibet."

Citatet er fra 2009, og det er ikke tilfældigt, at Radio24syv har besluttet at minde Villy Søvndal og danskerne om citatet netop i morgen. Det er nemlig først og fremmest meningen, at den kinesiske regeringsleder Hu Jintao og hans følge skal læse plakatens kinesiske tekst. Hu Jintao er på besøg i Danmark, og Søvndal tager imod den kinesiske gæst.

"Det er interessant, fordi Søvndal er udenrigsminister"

Ideen er født af en række diskussioner blandt medarbejdere på Radio24syv, efter at Hu Jintaos besøg blev offentliggjort i sidste uge, forklarer direktør Jørgen Ramskov.

»Det starter med, at hele landet er på den anden ende, fordi Hu Jintao kommer til byen. Det er jo også kæmpestort. Men så begynder vi at tale om Uffe Elbæk og Ukraine, og EU og Bahrain, og så begynder vi at tale om magtforhold i verden, moral og dobbeltmoral. Og så begynder vi at tale om Danmark og Kina igen,« siger Jørgen Ramskov.

På et tidspunkt får Mads Brügger den ide at kigge nærmere på, hvad udenrigsminister Villy Søvndal har sagt om Kina førhen.

»Vi taler om, hvordan regeringen mon vil forholde sig til Hu Jintao, når han kommer. Og det er jo Villy Søvndal, der tager imod, så vi kigger i arkiverne. Det er der, vi finder den ret skarpe holdning, som jo ikke er ret gammel. Det er interessant, fordi han nu er udenrigsminister,« siger Jørgen Ramskov.

Fræk og anderledes markedsføring

Ramskov mener ikke, at plakaterne er udtryk for hverken politisk stillingtagen eller aktivisme.

»Det er vigtigt at understrege, at det her ikke er udtryk for en holdning. Vi har ikke en universel løsning på problemet med Kina og Tibet. Men det ligger godt til os, fordi vi er en taleradio med fokus på netop aktualitet og debat, at tage sådan et spørgsmål op på en fræk og anderledes måde,« siger Jørgen Ramskov.

Han er ikke bleg for at sige, at plakaterne først og fremmest handler om reklame.

»Vi vil rigtig gerne have markedsført den gode radio, vi selv synes, vi laver. Det her er et forsøg på at lave hurtig og eventbaseret markedsføring. Det kan vi så følge op på i vores radioprogrammer i løbet af dagen.«

"Vi opretter ikke et flygtningecenter" 

Hvorfor er det lige Hu Jintaos besøg, I har valgt at lave en event ud af?

»Fordi det er et stort og vigtigt besøg. Kina er et meget stort land og på vej til at blive en meget betydningsfuld spiller i international politik. Så selvfølgelig er det sjovere at lave en markedsføringsevent på en person som Hu Jintao, som alle ved kommer til Danmark.«

Men er der tale om aktivistisk journalistik? I Danmark har bl.a. Politiken forsøgt sig med aktivistisk journalistik, der skulle råbe magthaverne op og påvirke dagsordenen i en bestemt retning – fx da avisen stiftede et flygtningecenter. Genren aktivistisk journalistik har vakt debat i journalistiske kredse, hvor nogle ikke mener, det er et medies opgave at have en politisk dagsorden.

Men Jørgen Ramskov afviser klart, at Radio24syv her bevæger sig ud i aktivistisk journalistik.

Vi har jo før haft debatten om aktivisme kontra journalistik. Hvorfor er det her en radiostations opgave?

»Det her er ikke aktivisme. Vi ser det som en markedsføringsevent, ikke et aktivistisk projekt. Vi har ikke allieret os med for eksempel Amnesty, og vi siger ikke, at det ene eller det andet er rigtigt. Vi opretter ikke et flygtningecenter. Vi retter spotlyset mod en eviggyldig debat om principper og moral.«

Handikappede i forhold til P1

»Det er jo ikke til at vide, hvad Villy Søvndal vil sige til Hu Jintao i morgen. Det kan være, han gentager de synspunkter, vi har på plakaten. Det kan også være, han mener noget helt andet nu. Det vil vi sætte fokus på,« fortsætter Ramskov.

Kan vi forvente os mere af samme skuffe fra jeres hånd fremover?

»Vi har jo det handikap i forhold til vores storebror P1, at vi kun er os. Vi har ikke også tv og et kendt brand at spille på. Derfor skal vi finde noget uden for radioen, som vi kan markedsføre os på. Ellers kommer vi bare til at tale med os selv. Derfor kan det godt være, vi vil forsøge os igen med markedsføring, der viser os som en vågen og debatskabende radiokanal,« siger Jørgen Ramskov.

Kommentarer
3
Mikkel Munck
13.06.12 10:11
Re: Ramskov: »Det her er ikke aktivisme. Det er markedsføring«

Jeg er helt enig med Jørgen Ramskov i det principielle i den politiske diskussion. Politikerne bør selvfølglig kunne tåle at blive konfronteret med tidligere udtalelser - og især på et så vigtigt område som menneskerettigheder.

Men med hensyn til diskussionen om markedsføring versus journalistiske aktivisme, så taler Jørgen Ramskov mod bedre vidende.

Hvis der var tale om en rendyrket markedsføring gimmick, hvorfor er det i så tilfælde vigtigt for kanalen, at det er kineserne, der skal konfronteres med Villy Søvndals udtalelser - på kinesisk? Håber Radio 24/7 monstro på at kunne eksportere deres nyhedsudsendelser til kinesiske lyttere?

Måske håber man på, at et eventuelt mislykket udfald af regeringens forhandlinger med den kinesiske leder som følge af radiokanalens plakater vil generere et mersalg i annonceafdelingen? Er tanken mon, at de danske virksomheder, der går glip af ordrer efter et mislykket udfald af forhandlingerne, vil skynde sig at ringe til Berlingske Media og købe annoncer inden de må dreje nøglen om på grund af svigtende ordrer?

Det kan jo også være, at Radio 24/7 håber på, at kampagnen vil give dem et nyt ry som 'den frække dreng i klassen', og at dette ry vil resultere i en masse nye lyttere?

Det hele lyder nu temmelig naivt i mine øren.

Hvis der i stedet var tale om en form for journalistisk aktivisme, så kunne man til en vis grad tilgive Radio 24/7, at man åbenlyst og temmelig direkte forsøger at jorde de særdeles ømfindtlige forhandlinger mellem den danske og den kinesiske regering. For Jørgen Ramkov har skam ret i, at menneskerettighederne er vigtige og at regeringen i tiden som opposition har kritiseret den tidligere regering kraftig for deres eftergivenhed over for kineserne.

Problemet er bare, at Radio 24/7's plakater åbenlyst har til formål at provokere. Og provokationen er oven i købet rettet direkte med den kinesiske handelsdelegation og Kinas øverste leder Hu Jintao.

Det handler ikke om lyttere, det handler ikke om markedsføring og det handler mindst af alt om menneskerettigheder. Det handler i stedet om at obstruere forhandlingerne mellem den danske og den kinesiske regering og tilføje den danske regering og udenrigsminister Villy Søvndal endnu et politisk nederlag.

Det handler kort sagt om indenrigspolitik.

Fremhævet af Journalisten
Henrik Berg
13.06.12 10:43
Re: Ramskov: »Det her er ikke aktivisme. Det er markedsføring«

Mon ikke det er på kinesisk, ford det skaber mere opmærksomhed? Og bliver samlet op af medier som journalisten, Politiken (  http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1654508/24-syv-oversaetter-soevndals-kina-kritik-til-kinesisk/  ) og snart sikkert også af andre? Og bliver diskuteret af os?

Oversættelsen er en provokation. Provokation giver omtale. Omtale skaber opmærksomhed. Opmærksomhed er (måske) reklame...

Fremhævet af Journalisten
Ingebritt Eriksen
13.06.12 13:50
Re: Ramskov: »Det her er ikke aktivisme. Det er markedsføring«
Mon ikke Ramskov og gutterne bare gør noget godt for deres Sugar Daddy? Radio 24/7s økonomi bygger på Per Stig Møllers personlige had mod P1, så nu siger stationen tak for redaktørstillingerne med lidt Søvndal-bashing. Man ved aldrig hvem der sidder på bevillingen, når den skal genforhandles om et par ministerperioder.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen