search

Ramskov: »Det er lige så svært at vinde priser som lyttere«

Radio24syv vandt ingen danske radiopriser i år, men det vil direktøren lave om på. »Det danske radiomarked er meget konservativt. Vi er oppe imod en modstander, som er meget veletableret og har et 60 år gammelt brand,« siger Jørgen Ramskov til journalisten.dk

Radio24syv vandt ingen danske radiopriser i år, men det vil direktøren lave om på. »Det danske radiomarked er meget konservativt. Vi er oppe imod en modstander, som er meget veletableret og har et 60 år gammelt brand,« siger Jørgen Ramskov til journalisten.dk

Radio24syv måtte gå tomhændede hjem fra de årlige danske radiopriser, der blev uddelt i weekenden. DR vandt seks af priserne, og SBS Radio vandt tre.

Radio24syv var ellers nomineret for to programmer i kategorien "Årets dokumentar/feature" – her endte P1-udsendelsen "Min onkels aske" med at vinde.

Radio24syvs direktør, Jørgen Ramskov, anerkender gerne, at DR laver meget god radio. Men han mener samtidig, at det danske radiomarked er konservativt – også hvad angår priser.

»Det er lige så svært at vinde priser, som det er at vinde lyttere. Det danske radiomarked er meget konservativt. Vi er oppe imod en modstander, som er meget veletableret og har et 60 år gammelt brand. Når man prøver nogle alternative ting af, så er det sværere at få accept af, at det også kan være godt,« siger Jørgen Ramskov til journalisten.dk. 

»Men vi skal også være ydmyge nok til at sige, at det tager tid at lave noget, der er godt. Det er ikke underligt, at nogle, der har været på markedet i mange år, er dygtigere, har mere erfaring og er mere sikre i deres ting.«

Lytterne er det vigtigste 

Jørgen Ramskov understreger, at der ligger en nuance i spørgsmålet om priser: Radio24syv vil meget gerne vinde priser, men i det store billede er det lytterne, der er afgørende. 

Det med at vinde priser, er det noget, I har tænkt i fra start?

»Der skal ikke være nogen tvivl om, at priser i den store sammenhæng er en lille ting. Det er ikke noget, lytterne går op i, og det har større betydning for dem, der deltager – og især dem, der vinder – end for dem, der står udenfor og kigger på. Men priser er udtryk for professionelle standarder, og derfor er det godt at vinde dem.«

Vi vil vinde næste år 

Hvor lang tid tager det at etablere sig på sådan et marked? Eller spurgt lidt frækt – hvor mange danske radiopriser vinder I næste år?

»Vi går helt sikkert efter at vinde priser næste år. Det er vores mål. Men det er en hård konkurrence. Der er vanvittigt meget god radio i Danmark, og det er hårfine betragtninger, der afgør, om det ene eller andet program vinder. For eksempel en kategori som "Årets public service" er både enormt spændende og enormt bred.«

God radio giver priser 

Jørgen Ramskov tror dog på, at der er en sammenhæng mellem at lave god radio og vinde priser.

»Det er klart, at der er en sammenhæng. Når du vinder rigtig mange priser, er det, fordi du laver noget, der er rigtig godt. Og hvis du laver noget, der er rigtig godt, er der også mange, der vil lytte til det. Den credit vil jeg gerne give DR. De har mange års erfaring, også med branding – og de laver noget, der er godt,« siger han.

»Vores fokus er først og fremmest at lave god radio for lytterne – i den forventning, at der selvfølgelig også er nogle, der lytter til det blandt vores kolleger.«

Ikke for mange radiopriser

Der har før været debat i mediekredse om, om der er for mange mediepriser her til lands. Det brede mediemarked har Jørgen Ramskov ikke lyst til at kommentere, men han mener ikke, der er for mange priser til radio.

»Radio er generelt et medie, som godt kan bruge noget opmærksomhed. Uden at skulle lyde klynkende, så ligger radio jo i slipstrømmen af tv. Jeg synes, det er fint, at der også er nogle priser, der sætter fokus på kvalitet i radio, og jeg synes ikke, radiomarkedet har for mange priser. Det er meget passende.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen