Radius orienterer journalister på medieliste

Flere hundrede journalister fik torsdag en mail fra kommunikationsbureauet Radius med orientering om, at de optræder på bureauets medieliste. Det skyldes GDPR-reglerne. Adm. direktør: ”Der er folk, der uforstående spørger, hvorfor søren vi sender den mail ud”
  • Foto: Lasse Bech Martinussen
    ”Ved al lovgivning vil der jo opstå nogle tilfælde, som ligger lige på grænsen. Og i det her tilfælde synes jeg måske, man skyder gråspurve med kanoner,” siger administrerende direktør i Radius Asbjørn Haugstrup.
26.11.2018 · 08:43

Kommunikationsbureauet Radius udsendte torsdag en mail til journalister med en orientering om, at journalisterne befinder sig på bureauets såkaldte medielister.

”Vi registrerer helt neutrale ting om journalisterne. Hvem de er, hvad de skriver om, og hvordan man kan få fat i dem. Der er ikke andre oplysninger, end man i al almindelighed ville kunne få fat i,” siger Asbjørn Haugstrup, direktør.

Men kommunikationsbureauets advokat har vurderet, at det ville være i strid med GDPR-reglerne, hvis ikke journalisterne blev orienteret.

700 journalister skulle orienteres

Samme konklusion kom to eksperter i persondata frem til, da Journalisten i sidste uge efterspurgte reglerne for medielister.

”Hvis personoplysninger er indsamlet, og de ikke er indsamlet hos den registrerede selv, så skal vedkommende som udgangspunkt orienteres om det,” sagde Rasmus Møller Jakobsen, fuldmægtig og cand.jur. i Datatilsynet, til Journalisten.  

Journalistens forespørgsel efter regler på området kom efter sagen om kommunikationsbureauet Primetimes liste med journalister og bloggere, hvor journalisternes dækning eller holdninger er vurderet med farvekoder, og hvor der er oplysninger om bloggeres børn såvel som enkelte bloggeres kræftsymptomer.

Radius’ e-mails til journalisterne har intet at gøre med sagen om Primetime, fortæller Asbjørn Haugstrup, men udspringer derimod af flere måneders arbejde.

”Siden databeskyttelsesdirektivet kom i maj, har vi været i gang med at kigge på, om vi har overholdt reglerne. Blandt andet ved at kigge på medielisterne,” siger Asbjørn Haugstrup.

Kommunikationsbureauet har brugt den seneste måned på at lave en samlet liste over alle de journalister, bureauet har information på. Asbjørn Haugstrup fortæller, at der var 700 journalister på den liste.

Skyder gråspurve med kanoner

Asbjørn Haustrup mener, databeskyttelsesdirektivet overordnet er en god ting.

”Jeg er som privatperson bekymret over, at vores private data flyver rundt alle mulige forskellige steder. Jeg er derfor stor tilhænger af direktivet, fordi det giver os indsigt i, hvor folk opbevarer vores oplysninger,” siger han.

”Men jeg tror ikke, det er en overraskelse for én eneste journalist, at kommunikationsbureauer opbevarer deres email og ved, om de skriver om finans, sundhed eller noget tredje, så vi kan sende dem en idé til en god historie. Vi er jo en del af et økosystem, og det ved alle.”

Er det ligefrem unødvendigt at orientere journalisterne om, at de står på en liste?

”Ved al lovgivning vil der jo opstå nogle tilfælde, som ligger lige på grænsen. Og i det her tilfælde synes jeg måske, man skyder gråspurve med kanoner,” siger han.

Og samme tilgang har han mødt fra nogle af de journalister, der har modtaget mailen.

”Der er folk, der uforstående spørger, hvorfor søren vi sender den mail ud.”

Kommentar

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04