'Radio Møller' er dømt til at blive en nichekanal på størrelse med P1 og P2, mener Radio 100 FM's direktør, Jim Receveur. Politikerne blander sig for meget i detaljerne, tilføjer ekspert.
Danmarks nye radiokanal kan ende med ikke at nå flere danskere end P2, hvis plads den overtager. Kanalen er blevet døbt 'Radio Møller', fordi det er kulturminister Per Stig Møller, der har lanceret ideen.
Udmeldingen om kanalens beskedne omfang kommer fra direktør for Radio 100 FM og Radio Soft, Jim Receveur.
»Det her bliver en nicheradio, der ikke får flere lyttere end P1 og P2, og det vil sige en share på omkring 1,5 procent. Det bliver meget svært at fastholde lyttere i længere tid, fordi den skal tilfredsstille meget forskellige mennesker, der ikke lytter til det samme,« siger Jim Receveur til dagens Politiken.
En radiokanals share viser, hvor mange lyttere kanalen har, og hvor længe de bliver på den.
Der er stillet nogle ret specifikke krav til kanalens indhold fra politisk side. Blandt andet skal der sendes to timers nyheder per døgn, og der skal sendes fem minutters nyheder per time døgnet rundt.
Ifølge leder af journalistuddannelsen på RUC Mark Ørsten er det et problem, at de politiske krav til Radio Møller er så specifikke. Det forhindrer kanalen i at tilpasse sig eller lave noget om.
»Man definerer programtyper ned i en detaljeringsgrad, så det bliver meget svært at lave noget om. Ser man på TV2 News, har kanalen jo ændret sig fra at være et helikopter- og nyhedskoncept til at være tale-tv for at få succes. Så man skal passe meget på med at binde sig for meget,« siger han.
Jim Receveur er i øvrigt en af de direktører, der har tænkt sig at byde på at drive den nye kanal. Hans ønsker for kanalen er, at den ikke skal blive endnu en kommerciel kanal som de to, han allerede driver. Til gengæld vil han ind og udfordre DR's public service-kanaler.
De, der får lov at drive Radio Møller, får op til 100 millioner statskroner med om året.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.