Radioavisen og TV Avisen nyder størst tillid blandt danskere

Der er voldsom stor forskel på, hvilke medier danskerne har størst og mindst tillid til. Generelt er tilliden dog ufatteligt ringe. Men enkelte aviser, radio- og tv-stationer skiller sig positivt ud. Se her, hvem der topper og bunder.

Der er voldsom stor forskel på, hvilke medier danskerne har størst og mindst tillid til. Generelt er tilliden dog ufatteligt ringe. Men enkelte aviser, radio- og tv-stationer skiller sig positivt ud. Se her, hvem der topper og bunder.

Hvis danskernes tillid til medierne er et udtryk for kvaliteten i den hjemlige medie-andedam, så ser det ikke just godt ud. For samlet set har danskerne en lav tillid til medierne og tager ikke nødvendigvis oplysninger fra radio, tv og aviser for gode varer.

Det viser en ny undersøgelse, som Berlingske offentliggør i dag.

Til spørgsmålet: »Hvor stor eller lille tillid vil du sige, at du generelt har til danske medier?«, svarer blot 26 pct., at de har stor tillid, skriver avisen, der har spurgt 1008 danskere.

Tilliden varierer dog voldsomt fra medie til medie. I top ligger Radioavisen og TV Avisen, hvor henholdsvis 65 og 64 pct. svarer, at de har stor eller meget stor tillid til de to medier. På tredjepladsen følger TV 2 Nyhederne, som nyder samme opbakning fra 56 pct. af befolkningen, mens Børsen følger efter med 51 pct. og DR Update samt programmet "Kontant" med hver 50 pct.

I den anden ende af skalaen finder vi de medier, hvor danskerne giver udtryk for, at de enten har lille eller meget lille tillid. Med andre ord, her taler vi om de medier, som ligger absolut i bund. Og absolut nederst på listen finder vi Ekstra Bladet, som 65 pct. af danskerne har lillle eller meget lille tillid til. B.T. klarer sig noget bedre, for her er det "blot" 55 pct., som angiver, at de har lille eller meget lille tillid til avisen. De næste tre bundskrabere er alle gratisaviser, men dog med væsentlig bedre renommé. MetroXpress slipper med 22 pct., der siger, de har lille eller meget lille tillid. For Urban er det 21 pct. og for 24timer er det 19 pct.

»Gratisaviserne kan ikke være tilfredse, for de ligger meget skidt placeret. De har tilsyneladende ikke formået at vinde forbrugernes tillid, så det tyder på, at der ikke bliver lagt nogen stor værdi i den type medier,« siger lektor i journalistik Mark Blach-Ørsten til Berlingske Business.

Undersøgelsen i Berlingske er lavet af Burson-Marsteller sammen med analysevirksomheden YouGov.

0 Kommentarer