search

Radio24syv: Derfor bragte vi interview med islamkritiker

Radio24syv interviewede en mand, der kalder sig ”greve” og på Facebook skriver, at han vil dræbe muslimer. »Vi snakker med vores chefer om, hvorvidt aftalen i interviewet er klar nok. Og om han selv er klar over, hvad han siger,« siger vært. Nu er kilden sigtet, men over for Journalisten står han ved alt, hvad han har sagt og skrevet

Debatten har kørt heftigt på Radio24syvs Facebook-profil, siden kanalen i går lagde et klip fra eftermiddagsprogrammet ‘Reporterne’ på nettet.

I klippet interviewer vært Asger Juhl en mand, der har skrevet en række islamfjendske kommentarer på Facebook – blandt andet ”brænd kamel lortet af, vi har intet at bruge islam og moskeerne til i Danmark” i Facebook-gruppen ”Nej til moskeer – oprigtigt”.

Den kommentar blev delt af politiker Özlem Cekic (SF), som lagde flere barske kommentarer ud på Facebook. Reporterne på Radio24syv ringede til tre af personerne, der havde skrevet dem.

»To af dem trækker i land og siger, at de ikke mener, hvad de skriver. Men ham her mener det, han siger, gange 10,« siger Asger Juhl om manden til Journalisten.

Præsenterer sig som greve

Undervejs i interviewet lægger kilden to gange røret på, hvorefter radioværten ringer op igen. En af gangene præsenterer kilden sig selv ved navnet ”Severin Holtenskjold Von Castenborg” og fortæller, at han er greve, da Asger Juhl spørger ham, hvad han laver til daglig. Det er ikke det navn, han har præsenteret sig ved første gang, Asger Juhl ringede.

I interviewet spørger Asger Juhl blandt andet, om manden virkelig mener, at den bedste måde at bekæmpe rabiat islamisme på er ved at brænde muslimer.

Dertil svarer manden:

”Den rigtige måde er, at jeg kører til Polen og henter min Kalashnikov, og så går jeg amok.”

På Facebook har flere lyttere efterfølgende rejst spørgsmålet, om manden faktisk er greve, og om han er ved sine fulde fem.

»Vi kan jo ikke tjekke alle kilder, vi har i radioen, og det synes jeg heller ikke, vi skal gøre. Det er helt umuligt. Og hvis han nu har haft en hjerneblødning, så er det også en del af virkeligheden,« siger Asger Juhl.

Han henviser til, at en person på Facebook skriver, at han kender kilden og ved, at han har haft en hjerneblødning.

Havde spurgt jurister

Interviewet er lavet nogle timer, før det bliver sendt. Inden det bliver bragt, vender redaktionen det med Radio24syvs ledelse, forklarer Asger Juhl.

»Vi snakker med vores chefer om, hvorvidt aftalen i interviewet er klar nok. At han ved, at han er i radioen. Og om han selv er klar over, hvad han siger. Og det har vi ingen grund til at tro, at han ikke er. Vi ved godt, at det kan være problematisk at ringe almindelige mennesker, der ikke er medievante, op direkte i radioen og konfrontere dem med deres holdninger,« siger Asger Juhl.

Radioværten fortæller samtidig, at Radio24syv inden interviewet har rådført sig med mediejurister om, hvordan de skal håndtere konfronterende interviews med almindelige mennesker.

»I starten af interviewet fortæller vi, at vi sidder og optager det, han siger, og at det er i radioen. Det er en vending, vi har fået på plads med mediejurister, og når han siger OK til det, så er det i orden fra vores side,« siger han.

Udstiller ham ikke

Ifølge Asger Juhl er kilden allerede blevet en del af den offentlige debat, da Radio24syv interviewer ham. Han synes derfor ikke, det er problematisk, at de forholder ham hans holdninger.

Du synes ikke, at man risikerer at udstille ham ved at gøre sådan her?

»Han skriver åbent på sin Facebook, og han bliver allerede udstillet af Özlem Cekic. Men at ”udstille”, det er så åndssvagt et ord. Kan vi ikke sige noget andet? Vi lægger jo hans holdninger frem. Hvis der er nogen, der udstiller ham, er det jo ham selv.«

Står ved, hvad han har sagt og skrevet

Journalisten har også talt med kilden. Han bekræfter selv, at han er ved sine fulde fem, og at han står ved, hvad han har sagt i radioen. Tirsdag eftermiddag blev han sigtet af Nordjyllands Politi ifølge politiken.dk for at tilskynde til kriminelle handlinger med sin Facebook-kommentar.

Over for Journalisten fastholder kilden alligevel sine synspunkter.

Synes du stadig, det var en god idé at skrive det?

»Det synes jeg, det var.«

Hvorfor det?

»Det er, fordi det var rigtigt.«

Og du har ikke lyst til at trække det tilbage eller ændre noget af det, du skrev?

»Det har jeg ikke,« siger kilden til Journalisten.

Kommentarer
15
Klaus Rothstein
18.08.15 16:08
Fint med mig at 24/7
Fint med mig at 24/7 interviewer en mand om hans brevikianske trusselsretorik. Ikke så fint med mig, at Journalisten kalder manden for 'islamkritiker'... Han truer med at dræbe muslimerne, det er ikke 'islamkritik'...
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
18.08.15 16:29
Kære Klaus

Kære Klaus

Tak for replik. Jeg følger og forstår dig - men: Vi vælger en betegnelse, som der er dokumenteret belæg for, og uden, at vi bliver potentielt injuerende.

PS: Jeg kan forstå at manden angiveligt sidder i rullestol på grund af en hjerneblødning, og at det potentielle trusselscenarie i det hele taget er mindre omfangsrigt end omfanget af hans udgydelser.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
18.08.15 20:03
»Vi snakker med vores chefer
»Vi snakker med vores chefer om, hvorvidt aftalen i interviewet er klar nok. At han ved, at han er i radioen. Og om han selv er klar over, hvad han siger. Og det har vi ingen grund til at tro, at han ikke er.«

Er vild med det. En psykologisk pendant til fast food. En såkaldt McSession, hvor en mentalundersøgelse foretages på et redaktionsmøde et pænt stykke fra patientens journal. Hvis vi antager, det er sandt, at manden har haft en hjerneblødning, findes der så videnskabeligt bevis for, at der meget ofte kan følge psykisk uligevægtighed i kølvandet på en sådan? Nå, who cares.
Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
19.08.15 07:49
Rothstein: En mand som har
Rothstein: En mand som har haft en hjerneblødning og nu sidder i kørestol er i medicinsk forstand hjerneskadet. Folk med hjerneskader såvel som psykisk syge mennesker kan par se ikke tages til indtægt for deres ytringer.

Min egen mor fik får ikke så lang tid siden en tumor i hjernen og var ganske overbevist om at brandmænd brugte hendes værelse som ind -og udgang til deres brandbiler.

Hvis nu min mor på det tidspunkt ringede og anmeldte brandvæsnet for ulovlig indtrængen så ville hun ikke efterfølgende blive sigtet for "falsk anmeldelse" af den simple årsag at hun var syg!!

Når du Klaus; udskammer ham som en "muslim-dræber" og fagbladet kalder ham "islamkritiker" mens Radio24/7 interviewer ham velvidende at han åbentlyst ikke er ved sine fulde fem så er i summen af det man på moderne dansk kalder "ondskabsfulde stoddere"!

Jeres "ondskabsfuldhed" består i, i dette tilfælde, at i misbruger en mand med mentale skavanker således at i kan forsvare jeres lønseddel.

Og så er den vel ikke ret meget længere vel?

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
19.08.15 08:41
Kære Christian

Kære Christian

Tak for dit indlæg.

Ja, der er al mulig grund til at være skeptisk over brugen af en kilde, der angiveligt har været og måske stadig er syg.

Journalisten omtaler sagen, fordi vi netop dækker den presseetiske vinkel.

Vi har helt bevidst ikke nævnt kildens navn.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
19.08.15 10:15
Øjvind, udtrykket "omtaler
Øjvind, udtrykket "omtaler sagen" er, igen, hvis vi skal tale moderne dansk "bureaukrati-sprog". At "omtale" sagen har én sproglig konsekvens. At "behandle" sagen en anden sproglig konsekvens. Osv..

Sagen er den at en mand med en hjerneskade tages til indtægt for en masse ting og at manden ovenkøbet, ikke alene, politianmeldes men også "sigtes". (Godt ingen medier beskyttede en hjerneskadet mand - Lets hang the bastard)

På trods af jeres dækning kan Klaus Rothstein alligevel ikke afkode der er tale om en psykisk ustabil mand der udtaler sig. Det er i sig selv bizart.

I skrivende stund kan jeg ikke huske hvilken Rothstein det var jeg i Weekendavisen anmodede om at "holde sin kæft". De er begge lige kloge og bortset fra at den ene bærer briller mens den anden ikke bærer briller så er deres intellektuelle kapacitet som siamesiske tvillingers.

Øjvind nu kan du, som én Rothstein på et tidspunkt bad en minister om, enten "holde din kæft" eller anholde Asger Juhl og den ene eller anden Rothstein - Danmarks svar på Frasier-brødrerne - og på publicistisk vis forklare dem hvorfor man ikke lader mennesker med hjerneskader stille op til offentligt skue endisge tager deres udsagn for pålydende.

Cherio :-)

Fremhævet af Journalisten
Klaus Rothstein
19.08.15 10:24
Sikke en masse sludder,
Sikke en masse sludder, Vangsø Bentsen. At manden har haft hjerneblødning, vidste jeg ikke før jeg læste PS'et i Øjvinds svar. Det rejser naturligvis andre spørgsmål om etik, men har intet at gøre med min pointe, som alene er rent sproglig. Hvis man opfordrer til drab, udøver man ikke 'kritik', men 'trusler' - uanset om man er ved sine fulde fem eller ej.
Fremhævet af Journalisten
Lars Sundling
19.08.15 14:00
Men Klaus Rothstein, du kan
Men Klaus Rothstein, du kan du ved dine fulde fem ikke mene at en psykisk syg, mentalt retaderet eller dysfunktionel person kan udsende ´trusler´ (vi ved det jo ikke, men lad os antage)?

Personligt har jeg selv på nært hold oplevet psykisk syge/ustabile/stofafhængige mennesker udstikke svovl, eder og bandbuller mod mig og ønsker om, at jeg burde begive mig lukt i helvede - det har jeg altså aldrig opfattet som trusler, men tværtimod som basale nødråb om opmærksomhed fra afsenderen.

Der findes masser af Homer Simpson´s derude, men hvis media nu begynder at trække dem ind og lade dem tale frit fra leveren, om selv de mest komplicerede og kontroversielle emner, tja, så kan vi nok begynde at tage alle de tomme celler i brug, som Søren Pind har annonceret er ledige.

Fremhævet af Journalisten
Michael Jørgensen
19.08.15 14:05
Ahr ja. De sider manden er
Ahr ja. De sider manden er medlem af på hans facebook - Det er naturligvis også bare grundet hans hjerneblødning. Han kunne sikkert hverken fordrage hverken Mogens Glistrup, eller Danskernes parti før. Gad vide hvor mange af de indlæg den rabiate højrefløj udspyder, der mon skal undskyldes med psykisk ustabilitet.
Fremhævet af Journalisten
Klaus Rothstein
19.08.15 20:39
Lars Sundling: Nej, nej, læs
Lars Sundling: Nej, nej, læs nu hvad jeg rent faktisk skriver! Artiklen handlede ikke om, at (eller hvorvidt) manden var handicappet af en slags. Det var en oplysning, som først sneg sig frem i redaktørens replik til min første kommentar. Jeg taler udelukkende om overskriftens ordvalg og fastholder min kritik. Vh Klaus
Fremhævet af Journalisten
Troels Østergaard (DMJX)
20.08.15 08:40
Den omtalte kilde har haft en
Den omtalte kilde har haft en hjerneblødning og er muligvis hjerneskadet på en måde, så det påvirker hans kognitive evner - men ved vi det? Spørgsmålet er vel, om en hjerneblødning og efterfølgende hjerneskade for tid og evighed skal dømme kilden uegnet til at udtale sig om andet end sin sygdom. Som jeg ser det, så laver Radio 24/7 et entydigt erfaringskildeinterview, hvor de ikke beder kilden om at dokumentere sine påstande om muslimer, men derimod spørger til hans baggrund, hans emotionelle bevæggrunde, hans hverdag. Han optræder således ikke som islamkritiker/partskilde, men snarere som socialt dysfunktionel internettroll. Jeg er ikke sikker på, det var der, Radio 24/7 planlagde at ende med deres hatespeech-dækning, men tror nok, jeg synes, interviewet er ok, forudsat at kilden ikke har en regulær psykisk diagnose.
Fremhævet af Journalisten
Rasmus MP
20.08.15 09:15
I kan I øvrigt høre mere til
I kan I øvrigt høre mere til manden her: https://www.facebook.com/Radio24syv/videos/vb.261377963890954/1123038787724863/?type=2&theater
Og hele vores dækning her til morgen her: http://www.radio24syv.dk/.../24syv-morgen-0705-20-08-2015-2/
Mvh Rasmus MP
Redaktør, Radio24syv Morgen
Fremhævet af Journalisten
Assia Awad
20.08.15 16:42
Er der anden dokumentation
Er der anden dokumentation for, at manden har haft en hjerneblødning end en enkelt kommentar på Facebook? I interviewet siger han selv, han har haft en blodprop, men nævner ikke noget om en hjerneblødning.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør
21.08.15 09:55
Kære debattører

Kære debattører

På grund af tonen i debatten har vi fjernet en række indlæg i denne tråd. Vi opfordrer til, at man holder en god tone, afstår fra personangreb og ”går efter bolden”.

Mvh
Fremhævet af Journalisten
Klaus Rothstein
21.08.15 10:23
Min kritik er og forbliver en
Min kritik er og forbliver en kritik af Journalistens sprogbrug i overskriften i den oprindelige artikel. At kalde en mand, der fantaserer om at dræbe muslimer for 'islamkritiker', svarer til at kalde en mand, der fantaserer om at bombe Christiansborg for 'politisk kommentator'.
Fremhævet af Journalisten