Det er ikke kun herhjemme de kommercielle radiostationerne klager. I USA faldt annonceomsætningen med hele 10 pct. i sidste måned – trods flere lyttere.
Den voldsomme vækst for iPods og internetradio rammer nu det kommercielle radiomarked betragteligt. I USA kæmper flere radiostationer med voldsom gæld, skriver The New York Times.
Annoncørerne vælger nemlig i stigende grad fjernsyn eller nettet i stedet for. Og de brancher, som ellers har valgt at fastholde annonceringen i radio, ser nu ud til at blive ramt af den økonomiske krise og stopper derfor annonceringen.
Ifølge avisen betyder det, at annonceringen i de kommercielle amerikanske radiostationer er faldet 18 måneder i træk. Alene i oktober var der tale om en nedgang på 10 pct. i forhold til oktober 2007. Og det endda i en tid, hvor antallet af lyttere rent faktisk er steget.
Tallene for 2008 viser, at der i år er 235 mio. i USA, der lytter til radio, hvilket er tre mio. flere end sidste år. De lytter til gengæld i meget kortere tid. Mens der i 2005 blev lyttet 20,5 time om ugen er lyttetiden nu under 19 timer om ugen.
Omsætningen på stationer som CBS Radio droppede derfor med hele 12 pct. i tredje kvartal. Og der rapporteres om lignende tal fra andre af de større radioselskaber som Citadel Broadcasting, Clear Channel Communications og Cox
Det danske radiomarked er præget af stor stabilitet – i hvert fald hvad angår DR, skriver Radionyt.com.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.