"VIL DU VÆRE MED TIL AT SKABE EN RADIOKANAL?" Sådan står der med store fede versaler på Vallekilde Højskoles hjemmeside. Radio 24syv har nemlig indgået en aftale med skolen, som derfor tilbyder efterårsholdet 2011 at "hjælpe kanalen med at komme godt fra start".
Når den statsfinansierede Radio 24syv går i luften til november, så bliver det muligvis med ideer og indhold udtænkt af højskoleelever fra Vallekilde.
I den nys opslåede annonce for skolens kommende journalisthold, som samles den 4. september, er fokus nemlig på Radio 24syv og muligheden for at gøre karriere i radiobranchen.
"Eleverne på Vallekildes journalistkursus kan kvalificere sig til en samtale om et eventuelt praktikophold på kanalen," hedder det blandt andet i reklamen for kurset, hvor det endvidere gøres klart, at: "Efterårsopholdet 2011 får mulighed for at komme med idéer til kanalens indhold. (…) Derfor bliver der et særligt fokus på moderne radioproduktion i efteråret 2011."
Brugen af de unge højskoleelever er dog hverken et forsøg på at skaffe sig gratis ideer eller billig/gratis arbejdskraft, forsikrer Jørgen Ramskov, direktør for Radio 24syv.
»Det fremgår jo af udbuddet, at man skal gøre en særlig indsats inden for talentudvikling og innovation. Det står simpelthen i udbuddet. Og dertil har vi forskellige planer, hvoraf en af dem er at lave nogle små workshops og kurser for kommende radiotalenter. Og der har vi fundet ud af at gå efter et samarbejde med Vallekilde Højskole,« siger Jørgen Ramskov.
Han oplyser, at Radio 24syv har sat 2,5 mio. kr. af til projektet ud af de i alt 800 mio. offentlige støttekroner, som den ny radiostation modtager i koncessionsperioden på otte år.
»Det skal blandt andet gå til at lave kursusforløb og uddannelse af de her folk. Og kommer de ind og arbejder hos os, så bliver de naturligvis overenskomstansatte.«
Men hvad med alle de ideer, som de bliver bedt om at udtænkte – får de penge for dem?
»Nej, for de laver ikke programmerne. Det foregår på højskolens normale vilkår,« siger Jørgen Ramskov til Journalisten.dk.
»Jeg får i øvrigt masser af gratis ideer alle mulige andre steder fra. Jeg fik 800 gratis ideer som følge af vores ansøgning i avisen. Men det koster mig først, hvis jeg bruger dem,« tilføjer han.
Og hvis I vælger at bruge ideerne fra de kommende elever på Vallekilde Højskole, betaler I så for dem?
»Selvfølgelig. Vi vil behandle dem som alle andre, der kommer med geniale ideer til os. Og sidder der et menneske på 21 år, som har en super ide, så vil vi selvfølgelig ikke stjæle vedkommendes ide. Der bliver betaling for de ideer, vi bruger.«
Jørgen Ramskov lægger i øvrigt ikke skjul på, at samarbejdet med Vallekilde kan have andre fordele:
»Der er flere elementer i det her. 24syv er en taleradio og ikke en ungdomsradio. Og blandt et journalisthold på Vallekilde vil der være meget få, som kan blive vært hos os. Så i første omgang vil et standardkursus og en standardelev ikke være oplagt til at gå ind og blive vært hos os. Men hvis vi kan se nogle talenter og få fat i nogle ideer før andre, så er det en fordel for os,« siger han.
Men i annoncen på Vallekilde Højskoles hjemmeside står der, at eleverne kan kvalificere sig til en samtale om et eventuelt praktiophold på Radio 24syv. Nu siger du så, at de ikke skal regne med at kunne komme ind på stationen?
»Vi er ikke færdige med at formulere samarbejdet endnu. Vi skal mødes igen i næste uge og finde ud af, hvad det er for nogle kurser, vi skal have gang i sammen med Vallekilde Højskole. Og hvilke elementer. Og det er klart, vi kommer til at konkretisere det yderligere. Men at de så lærer noget om at lave journalistik og radio og forhåbentligt også har det sjovt, er jo kun godt,« siger Radio 24syv's direktør.
Personligt tror han dog ikke på, at det umiddelbart kan overføres til et virke på stationen:
»Jeg er ikke sikker på, at der ud af de almindelige kurser er noget en-til-en vi kan bruge. Nok snarere noget langsigtet talentudvikling. Men vi vil selvfølgelig også høre, hvordan unge mennesker tænker. Og forhåbentligt også få gode ideer til reportager, man kan lave.«
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Blot en enkelt kommentar. Radio 24syv har afsat 2.5 mio. kr til talentudvikling OM ÅRET.