search

Radio 100FM valgte at betale

Efter et par ugers tovtrækkeri valgte Radio100FM her til formiddag at betale den manglende koncessionsafgift, oplyser dets direktør til Journalisten.dk. Radiostationen kan nu sende videre.

Efter et par ugers tovtrækkeri valgte Radio100FM her til formiddag at betale den manglende koncessionsafgift, oplyser dets direktør til Journalisten.dk. Radiostationen kan nu sende videre.

Radio 100FM er på ingen måde sluppet billigere. Danmarks førende kommercielle radiostation skal stadig betale 22,5 mio. kr. i koncessionsafgift om året.

Og dermed har de seneste to ugers voldsomme ballade om Radio 100FM ikke hjulpet i den forstand.

Alligevel valgte stationen her til formiddag at betale afgiften i en tro på, at situationen har ændret sig. Ifølge dets direktør, Jim Receveuer, har han og den hollandske ejere John de Mol således fået klare politiske signaler om, at at betingelserne for kommerciel radio vil bliver mere attraktive i fremtiden:

»Retssagen om vores koncessionsafgift fortsætter. Men de sidste to uger har skabt en fornyet klarhed om kommerciel radios vilkår i Danmark,« siger Jim Receveur til Journalisten.dk og tilføjer.

»Det har været afgørende for os at vide, om der overhovedet fantes et Radio 100FM efter 2011, hvor det nye medieforlig træder i kraft. Og der har alle medieordførerne simultant sagt, at de vil gøre noget for kommericel radio. De har godt nok forskellige opfattelser af, hvordan det skal være. Men fordi vores brand er så stærkt, så er det sådan set ligegyldigt, om man gennemfører en stor replanlægning af FM-båndet eller en lille. Radio 100FM vil fortsat være den store spiller,« udtaler Jim Receveur

Han understreger, at de klare politiske signaler har været alt afgørende for, at man nu har valgt at betale koncessionsafgiften på 22,5 mio. kr. Og det til trods for, at man tidligere meget bombastisk erklæret, at afgiften skulle halveres – ellers lukkede man stationen.

»De sidste to uger har lært os og givet os en bedre forståelse for, at vi har brug for at kommunikere bedre med alle medieordførerne og ikke kun kulturministeren. Vi skal være meget bedre til at lægge planer for tiden efter 2011 og forklare dem. Og så skal vi også arbejde mere på at styrke de kommercielle radio-brands. Vi har opdaget, at mange ikke vidste, hvad kommerciel radio er.«

Ifølge Jim Receveur har de seneste ugers turbulens gjort mange af de ansatte nervøre for deres jobfremtid.

»Heldigvis har ingen sagt op. Jeg er faktisk meget imponeret over, hvordan de ansatte har tacklet situationen. Jeg er meget stolt.«

Jim Receveur vurderer, at det samlede resultat har været, at kommerciel radio er kommet tilbage på den officielle dagsorden – og det både den politiske agenda og kundernes.

»De har alle opdaget, hvor stor en betydning kommerciel raido har i Danmark. Og det vil hjælpe alle kommercielle radiostationer. Ikke kun Radio 100FM,« siger han til Journalisten.dk.

(opdateret 10:48) 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen