Den perfekte chef er kommet på opskrift. Det kan koges ned til 10 bud, mener amerikansk forsker. Hun advarer mod Onde Tvillinger på chefgangen.
Hvis du vil være en god leder i medieverdenen, skal du være parat til at nedtone dit ego og hjælpe andre, så de kan blomstre. Det er essensen af 10 bud til den gode chef lavet af Jill Geisler fra The Poynter Institute i USA.
Hvis man følger de 10 bud, kan man gøre sig fortjent til betegnelsen Den Gode Chef.
Jill Geisler fastslår, måske til nogens overraskelse, at de færreste mediechefer er decideret dumme eller dovne.
Problemet er snarere, at de overspiller deres rolle.
»Og dermed ender de som Den Onde Tvilling,« skriver hun i sin klumme på Poynters hjemmeside.
Ifølge hendes teori om Den Onde Tvilling gør dårlige ledere gode karaktertræk til noget skidt.
• I stedet for at virke intelligente kommer de til at virke oversmarte
• I stedet for høje standarder opstiller de mål, som er umulige at indfri
• I stedet for at udstråle beslutsomhed har de en grov omgangsform
Hun har udviklet teorien efter blandt andet at have studeret amerikanske nyhedsredaktioner og undervist på seminarer, hvor medarbejderne giver chefen feedback.
»Jeg kan se, hvor frustrerede chefer med gode intentioner bliver, når de opdager, hvordan de bliver opfattet af medarbejderne.«
Hun opfordrer alle ledere til løbende at bede om medarbejdernes feedback.
»Lyt til, hvad medarbejderne siger, og handl derefter. Det er noget, Onde Tvillinger aldrig gør.«
Jill Geisler er leder af afdelingen for ledelse ved The Poynter Institute. Hun kommer til Danmark i slutningen af august, hvor tre undervisere fra Poynter i samarbejde med Update holder sommerskole.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.