Qureshi afviser at opdigte kilder – her er hans svar

Sportsjournalist Michael Qureshi får kritik fra mediechefer, kolleger og DJ-formand Lars Werge, efter at han har erkendt at opdigte navne på kilder. Han fastholder, at kilderne findes. »Det blev bare en glidebane til sidst,« skriver han i en længere udtalelse til Journalisten

“Det siger sig selv, at jeg er frygtelig ked af det hele.”

Sådan lyder det fra sportsjournalist Michael Qureshi, som fredag blev bortvist fra Ekstra Bladet for at have brugt uetiske metoder.

Journalisten har været i kontakt med Michael Qureshi, som har sendt en længere mail med sin udlægning af sagen, der har medført, at sportsjournalisten har fået massiv kritik fra flere sider.

Sagen handler om, at Michael Qureshi har opdigtet navne på flere kilder i løbet af sin karriere, hvilket sportsprogrammet ‘Onside’ på TV 3 Sport afdækker i den seneste udsendelse.

Det gælder fire kilder, da han var ansat på BT, og ifølge Ekstra Bladet mindst en kilde fra hans tid her.

“Det blev bare en glidebane til sidst”

Kilderne, som udtaler sig i artiklerne, er spanske sportsjournalister, men det medie, hvor de skulle arbejde, afviser over for TV 3 Sport, at de findes.

TV 3 Sports historie kommer i kølvandet på forløbet om en artikel i Ekstra Bladet, som Michael Qureshi bylinede sammen med en italiensk freelancejournalist. I artiklen blev angriberen Gonzalo Higuaín fra Napoli interviewet, men både Napoli og spilleren afviste ifølge ‘Presselogen’, at interviewet havde fundet sted. På ‘Presselogen’ erkendte Ekstra Bladet, at interviewet var fup.

Det er TV 3 Sports historie, der har fået Ekstra Bladet til at bortvise Qureshi. Avisen har samtidig søsat en undersøgelse af alle hans artikler i avisen.

“Qureshis arbejdsmetoder er naturligvis helt uforenelige med at være ansat på Ekstra Bladet,” har chefredaktør Poul Madsen udtalt.

Michael Qureshi erkender, at han har brugt opdigtede navne på kilder. Men han fastholder, at både citaterne og historierne er rigtige. Navnene er opdigtede for at anonymisere kilderne, selv om det ikke er deklareret i artiklerne.

“Det blev bare en glidebane til sidst, og når man manglede de mest elementære citater, så var det nemmest at ringe til de mennesker, som jeg kendte bedst, og holde fast i deres pseudonym,” skriver han til Journalisten.

Michael Qureshi har ikke ønsket at lade sig interviewe mundtligt.

»Et mareridt for et medie«

Berlingske Media har på grund af sagen trukket 23 artikler tilbage, som Michael Qureshi har skrevet i sine år som sportsjournalist på BT. De 23 artikler er både bragt af Berlingske, BT og kunder hos Berlingske Nyhedsbureau.

Da sagen var i TV 2’s ‘Presselogen’ i weekenden, fik Michael Qureshi kritik fra flere mediechefer.

»Det er et mareridt for et medie, for en redaktør og for kolleger. For det, den pågældende journalist her har handlet med, er det eneste, vi har, nemlig vores troværdighed. Derfor er det er på alle måder ulykkeligt,« sagde chefredaktør på Information Christian Jensen.

Han blev bakket op af Politikens chefredaktør, Bo Lidegaard.

»Det er et rædselsscenarie for enhver redaktør, hvor det viser sig, at der ikke bare er blevet begået en fejl, men der er blevet snydt, hvilket der er tale om her.«

Også formand i Dansk Journalistforbund Lars Werge, der i mange år har arbejdet som sportsjournalist, kritiserer Qureshi. Det sker på hans åbne Facebook-side.

“Det er en klar historie om bedrag og om at bøje nogle principper, der ikke må bøjes, når du er journalist. Etik er ikke værdier, man kan gå på akkord med,” skriver Lars Werge.

SPORTSJOURNALISTIKJeg var sportsjournalist i godt 15 år, indtil 2011, da jeg blev næstformand i Dansk…

Posted by Lars Werge on Sunday, December 6, 2015

Michael Qureshi erkender, at hans brug af falske navne ikke er god skik.

“Jeg har været alt for opsat på at gøre forskellen på dagen for mine arbejdsgivere og på at befinde mig helt inde i kernen omkring de største internationale navne. Det har medført nogle metoder, som set i bakspejlet naturligvis ikke er god skik, og jeg er dødked af, at jeg aldrig stoppede op for at lave en varedeklaration eller drøftede det med mine chefer,” lyder det.

Holder identiteten på kilder tilbage

Michael Qureshi ønsker ikke at afsløre de kilder, som gemmer sig bag de opdigtede navne, han har brugt.

“Det har jeg naturligvis overvejet og drøftet med dem (kilderne, red.) for at stille mig selv bedre. Omvendt er der ingen garantier i livet, hvis de pågældende navne bliver videregivet, og jeg kan ikke have på samvittigheden, at jeg kan være skyld i, at andre mennesker mister deres job, og andre familier bliver smadret,” skriver han og fortsætter:

“Så selv om det måske kunne gøre min landing blødere, så har jeg valgt at tage det fulde skrald.”

Desuden understreger han, at han har behandlet sine kilder hensynsfuldt.

“Jeg føler selv, at jeg har behandlet de mennesker, jeg har lavet historier med, anstændigt og gjort alt for at beskytte mine kilder. Jeg føler, at jeg har haft et respekteret navn i dansk fodbold, og det viser de mange varme tilkendegivelser og hilsner fra folk i fodboldbranchen i disse dage også mig,” skriver han.

Michael Qureshi peger blandt andet på, at han i september bragte en historie om, at fodboldklubben AGF førte hemmelige samtaler med træner Glen Riddersholm. I forrige uge overtog han cheftrænerposten i klubben og bekræftede, at samtalerne havde fundet sted.

“Jeg bruger det ikke som en undskyldning for mine fejl, men hvis man på et halvt år som den første fodboldjournalist kan afsløre cheftræneren i både FCM og AGF, så er det jo også tydeligt, at jeg ikke kun er fup og fidus,” skriver han til Journalisten.

Han afslutter mailen med at beklage over for sin familie:

“Jeg er mest ked af, at jeg med mine dumheder føler, jeg har svigtet min kone og mine to drenge. For de skal bøde for mine fejl ved, at vi går en usikker fremtid i møde.”

Opdateret 8/12 klokken 8.08: Journalisten har tilføjet, at Michael Qureshi ikke ønskede at lade sig interviewe mundtligt.