Punk på forsiden

Der er ikke noget, der er forbudt, når det gælder billeddækningen på Berlingskes nyeste satsning, gratisavisen Urban. "Hvad fanden sker der her?" skal den unge københavner tænke på vej til skole eller arbejde, fanget af et billede på forsiden af Urban, som er hovedstadens nye gratisavis. Billedet er vildt og trashet, og derfor får den unge københavner lyst til at læse avisen. Det er i hvert fald strategien for hovedstadens nye gratisavis.
26.09.2001 · 12:00

Der er ikke noget, der er forbudt, når det gælder billeddækningen på Berlingskes nyeste satsning, gratisavisen Urban.

"Hvad fanden sker der her?" skal den unge københavner tænke på vej til skole eller arbejde, fanget af et billede på forsiden af Urban, som er hovedstadens nye gratisavis. Billedet er vildt og trashet, og derfor får den unge københavner lyst til at læse avisen.

Det er i hvert fald strategien for hovedstadens nye gratisavis.

"Den skal have for fuld skrue, der er ikke noget, man ikke må," siger Lars Bech, som er billedredaktør på Urban.

"Der skal punk på forsiden. Vi skal lave vilde billeder, stærke farver, anderledes lys og skæve vinkler. Unge i dag er vokset op med 40 tv-stationer og er vant til visuelt eksplosive billeder," siger 27-årige Lars Bech, som har været uddannet fotojournalist i knap otte måneder.

Allerede i sin praktiktid på Berlingske Tidende vakte Lars Bech opsigt med sin syrede billedstil, som nu skal lokke unge københavnere mellem 18 og 35 år til at læse avis.

"Vi prioriterer billederne meget højt. Hver dag skal et enkelt, stort billede fylde forsiden med en kort tekst og en række henvisninger. Læserne skal have en overraskelse, når de ser billedet," siger Lars Bech, som selv skal lave billeder til Urban.

 

Knald på kreativiteten
"Rent kreativt skal der være knald på. Vi skal eksperimentere med forskellige filmformater, collager og kompositioner. Det gælder om at tænke anderledes, hvis man skal fange unge mennesker. Billedet er en måde at hive dem ind på," siger billedredaktøren, som går på loppemarkeder for at finde kameraer, der kan lave billederne til forsiden.

Storbyavisen vil også have gængse nyheds- og sportsbilleder mellem de vilde portrætter og skæve vinkler. Omkring 70 procent af billederne bliver indkøbt fra billedbureauer.

"Det er vigtigt, at der er en gennemarbejdet idé bag hvert billede. Vi skal ikke lave reklamelir, men alle billeder skal have en journalistisk baggrund," siger Lars Bech, som har vundet fire priser ved ÅRETS PRESSEFOTO.

Fotografen vil også være med ved Urbans redaktionsmøder, hvor journalister og fotografer skal idéudvikle sammen.

"Vi vil fortælle historierne på en meget visuel måde, og derfor er det vigtigt, at journalister og fotografer arbejder tæt sammen og er med i hele processen," siger Lars Bech.

Magasin: 

Kommentar

Seneste jobopslag

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 13.05

Marketingkonsulent til Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
Ansøgningsfrist: 10.05

Underviser

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 15.05

Kreativ videojournalist til Deloitte

Deloitte Denmark
Ansøgningsfrist: 14.05

Matematikredaktør

Alinea
Ansøgningsfrist: 03.05

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05