search

Propagandajournalister skal fyres

Den tyske broadcast-organisation Deutsche Welle har suspenderet en leder, som offentligt har udtalt sig til fordel for det kinesiske kommunistparti. Det ene tilfælde gør, at 59 intellektuelle forlanger hele organisationen undersøgt.

Den tyske broadcast-organisation Deutsche Welle har suspenderet en leder, som offentligt har udtalt sig til fordel for det kinesiske kommunistparti. Det ene tilfælde gør, at 59 intellektuelle forlanger hele organisationen undersøgt.

I et åbent brev til det tyske parlament kræver 59 førende intellektuelle, at den internationale broadcasting-organisation Deutsche Welle bliver undersøgt for propaganda.

Kritikken mod Deutsche Welle går på, at organisationen har medarbejdere på lønningslisten, som er placeret af diktaturstater. Medarbejderne anklages for at være regimetro personer, som bruger programmerne i propagandaøjemed. Det skriver Journalisten.no.

Hele miseren begyndte, da Deutsche Welle suspenderede redaktionschefen Zhang Danhong, som var leder for Deutsche Welles kinesiske afdeling. Det skete, efter at hun gentagne gange udtalte sig til støtte for Kinas kommunistparti og den kinesiske stat.

De 59 intellektuelle, som blandt andre omfatter nobelprisvinder i litteratur Imre Kertész, mener, at hændelsen med Zhang Danhong ikke er et enkeltstående tilfælde. I stedet er de overbeviste om, at Deutsche Welle har problemer med propaganda i lande, som sender i diktaturstater, og i lande som ikke respekterer menneskerettighederne. Zhang Danhong fortsætter som journalist på den kinesiske sektion.

Deutsche Welle broadcaster radionyheder på 29 sprog, fjernsyn på tre sprog og publicerer nyheder på internettet på 30 sprog.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen