I løbet af de næste seks år vil halvdelen af alle job i den britiske mediebranche forsvinde, lyder vurderingen i ny prognose fra Enders Analysis, skriver Reuters.
Det er ikke just mediebranchen, man skal satse på i disse år, hvis man vil gøre sig håb om en sikker jobfremtid.
Ifølge en ny prognose fra Enders Analysis, vil hele 200.000 job i den britiske mediebranche være væk, når vi er fremme ved år 2013. Dertil kommer de mange tusinder af job, som allerede er forsvundet de seneste måneder som følge af den globale finanskrise, skriver Brand Republic.
Ifølge branchemagasinet vil besparelserne ramme alt fra regionale medier til magasiner og dagblade.
Ligeledes vurderer medieanalytiker Vincent Letang fra Screen Digest, at der bliver tale om "en lang nedtur" og først i 2012 tror han på en mulig fremgang.
"Dagbladene står foran een lang nedgang, og vi har kun lige set begyndelsen. Vi taler om en brutal nedtur," udtaler han.
Mange dagblade og tv-stationer har allerede skåret ned på medarbejderstaben som følge af færre annonceindtægter. Det gælder blandt andre ITV, Virgin Media, Channel 4, Johnston Press, Daily Mail & General Trust, The Telegrafph Media Group, the Independent News & Media og angiveligt snart også Financial Times.
The Guardian skrev dog for et par uger siden, at godt nok trues mediebranchen af en voldsom nedtur, men at tale om apokalypse ville være forkert: "An industry in trouble, yes. An apocalypse, no", lyder overskriften i The Guardian med undertitlen: There is hope for those media companies that can ride out the downturn in advertising.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.