”Problemerne opstår, fordi folk brænder så meget for deres arbejde”

Journalisten talte med to tv-folk om branchens udfordringer på Film&TvGruppens generalforsamling i København tirsdag. Begge pegede på det stigende pres, medarbejderne i tv-branchen er udsat for
  • Foto: Rasmus Elmelund / Collage: Journalisten
    Film og tv-branchen er plaget af et voksende stress-problem, mener Sara Buhl (tv.) og Lars Gudmund Hansen (th.).
07.03.2018 · 16:25

Hvad er de største udfordringer for faget og branchen? Det spørgsmål stillede Journalisten to deltagere på tirsdagens generalforsamling i Film&TvGruppen på Gammel Strand, Købenahvn.

Gruppen samler godt 1.800 medlemmer af Dansk Journalistforbund, der arbejder i film- og tv-branchen.

Lars Gudmund Hansen, 66, tv-tilrettelægger, ansat på TV Glad

Hvad er de største udfordringer for dit fag?

”Der er generelt meget mere pres fra forskellige retninger på branchen end tidligere. Der skal produceres mere og mere indhold, hurtigere og hurtigere, for færre og færre penge. Det er helt tydeligt, at der siver et pres ned igennem systemet fra broadcastere via produktionsselskaberne til de enkelte medarbejdere, som render mere og mere frustrerede rundt.”

Hvordan kan du mærke det?

”I mit arbejde kan jeg ikke mærke det. Det arbejde, jeg laver, foregår på en helt anden måde, fordi det er en socialøkonomisk virksomhed, som er finansieret anderledes: De sendeforpligtelser, vi har, er finansieret gennem nogle særlige aftaler under medieforliget. Vi er slet ikke underlagt de samme kommercielle vilkår.”

Så hvordan oplever du det?

”Jeg oplever det igennem de kolleger og fagfæller, jeg snakker med. Alle de gamle kolleger, der sidder rundt omkring, siger, at den er helt gal.”

Hvad er den vigtigste fagpolitiske kamp at kæmpe?

”Der var et ord, som blev nævnt til generalforsamlingen – måske i en bisætning: kædeansvar. Det er et meget interessant og lidt provokerende ord."

"Det handler altså om den her tanke om, at hvis man går til forhandlinger med DR og siger: ’Når I sender noget ud i udbud til forskellige produktionsselskaber og behandler folk som lort, fordi det skal gøres for få penge og på kort tid, så har I også et ansvar for, hvordan folk bliver behandlet.’ På samme måde, som når der bygges et metrobyggeri for eksempel, hvor man også taler om kædeansvar."

"Altså, at der stilles krav op om arbejdsvilkår, deadlines og så videre. Det kædeansvar skal vi kæmpe for at få implementeret.”

Sara Buhl, 28, nyuddannet i journalistik og psykologi fra Roskilde Universitet. Var i praktik hos DR som tv-tilrettelægger

Hvad ser du som de største udfordringer i branchen og for dit fag?

”Uanset om man er tv-tilrettelægger, videojournalist, traditionel journalist, eller hvad man er, så bliver man udsat for et voldsomt fagligt pres. Det er et pres, der bliver voldsommere og voldsommere, og som hænger sammen med oplevelsen af at føle sig tvunget til at gå på kompromis med sine menneskelige værdier."

"Man lader sig presse for at tilfredsstille nogle hensyn fra folk over en og går derfor på kompromis med andre ting. Det er ikke tilfredsstillende. Der mangler hele tiden tid, men man er nødt til at spørge sig selv, om det er et OK argument for at svigte nogle af sine ansvarsområder.”

Hvordan oplever du konkret at mangle tid?

”På gulvet. Man har en deadline og nogle forventninger fra en redaktør og måske endda også en medvirkende, og så har man sine egne forventninger og sine krav og ønsker ... Alle de her faktorer kan godt stå hinanden imod.”

Hvad er fagpolitisk de vigtigste kampe at kæmpe?

”Det er svært lige at pege på, hvor kampen skal kæmpes. Problemet er, at det skal sive igennem flere lag, før der sker noget. Men det er vigtigt, at stemmerne fra dem på gulvet bliver hørt. Det er dem, der mærker et pres. Det er i hvert fald det, jeg har kendskab til. Det er dem, der føler et pres, og som ender med at svigte."

"Og det er jo den slags, der gør, at man brænder ud. Der er selvfølgelig også en masse positive ting at sige, for det er jo verdens skønneste arbejde – men det er jo også derfor, problemerne opstår – fordi folk brænder så meget for deres arbejde.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Pressechef til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 16.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11